Antalet zoner kommer att minska från 60 till en handfull. Det beslutades på måndagens regionfullmäktige, under protester från Vänsterpartiet, Moderaterna och Sverigedemokraterna.
Priserna höjs för korta resor
De som sparar pengar på det nya systemet är resenärer som åker långa resor mellan många olika kommuner. För vissa resenärer som åker korta sträckor blir det däremot dyrare än tidigare, och resor till och från Borlänge får en extra avgift. Se priserna i faktarutorna längst ned i artikeln.
– Borlänge är navet i länet när det gäller kommunikationer och infrastruktur, och Borlänge har därmed det största utbudet. Det har varit utgångspunkten i förslaget, förklarade kollektivtrafiknämndens ordförande Abbe Ronsten (S) för SVT i våras.
600 färre turer ska spara pengar
Region Dalarnas kollektivtrafiknämnd har nyligen klubbat att cirka 600 bussturer i veckan ska dras in under vintern, för att spara 28 miljoner kronor per år.
Besparingarna påverkar främst bussturer som har haft färre än sex påstigande inom städerna, eller färre än tre påstigande på landsbygden. Däremot påverkas inte turer med skoltrafik.
Nattbussarna försvinner – delvis
Rättelse: I den första versionen av artikeln skrev vi baserat på utredningens förslag att nattrafiken skulle försvinna helt i Falun och Borlänge. Men vissa turer och linjer kommer att finnas kvar även efter vintern.
Klicka på ett linjenummer för att se vilken sträcka det gäller:
- Linje 235, 236 och 245 förändras inte nattetid
- Linje 11, 13, 152, 153 och 242 får färre turer på natten.
- Linje 14, 71, 72, 73, 74, 244, 291, 293, 295 och 298 får ingen nattrafik kvar.
Linje 102 Rättvik – Borlänge tas bort helt, då denna linje sattes in som extra förstärkning när tågtrafiken längs samma sträcka hade mycket störningar.