Se expertens bästa tips på hur du stärker din frukost med antioxidanter. Foto: Gunilla Wikström/SVT

Starka livsmedel gör elitlängdåkarna friskare

Stig Mattsson från Borlänge är kostexpert och forskare vid Örebro universitet. Sedan en tid tillbaka är han även anställd av Sveriges olympiska kommitté för att hjälpa elitidrottare att äta rätt.

Han har bland annat jobbat med simlandslaget och mountainbikelandslaget. Just nu är det fullt fokus på längdlandslaget.

– Jag ser faktiskt att längdåkarna har blivit mycket friskare, och jag tror faktiskt att kosten har stor inverkan, säger Stig.

Förordar antioxidanter

Stig förordar så kallade ”starka livsmedel”. Livsmedel som innehåller rikligt med antioxidanter, sådant som bygger upp immunförsvaret.

Några exempel kan vara grönsaker, bär och baljväxter så som soja, ärtor, bönor, kikärtor och linser. All typ av lök samt speciella kryddor, exempelvis gurkmeja och ingefära. Även mörk choklad räknas in, något som

– Jag tycker det är viktigt att varje måltid ska innehålla starka livsmedel, säger Stig.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer