Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Här försöker Annika Östling, som är synskadad, att köpa en klockradio på en av Sveriges största e-handelsplatser. Foto: Johan Lundahl/SVT

Synskadade Annika om otillgänglig näthandel: ”Många gånger når man inte målet”

Uppdaterad
Publicerad

När synskadade Annika Östling ska handla på nätet måste hon förlita sig på syntetiskt tal och punktskrift som beskriver varorna och själva köpet – något som sällan fungerar bra. Men framöver måste företagen bättra sig när en ny lag om tillgänglighet träder i kraft.

– Det som för en seende skulle ta en kvart, tar för mig flera timmar, säger Annika Östling som arbetar som ombudsman på Synskadades riksförbund (SRF) i Värmland och är ordförande för SRF i Dalarna.

I juni 2025 träder en ny tillgänglighetslag kraft som innebär att produkter och tjänster på nätet ska kunna användas av alla oavsett funktionsförmåga.

Navigerar via tangentbordet

Synskadade använder ofta bara tangentbordet för att navigera sig på webbsidor. Men många webbsidor är anpassade för pekskärm eller mus vilket i de flesta fallen gör det omöjligt att handla på nätet.

Något som Annika och många synskadade fick erfara under coronapandemin.

– När alla uppmanades att beställa på nätet satt man där och hade ingenting. Oftast måste man ta hjälp av någon seende för att kunna beskriva och betala varorna, säger hon.

Företag kan tjäna på tillgänglighet

Den nya lagen som bygger på EU:s tillgänglighetsdirektiv innebär att företag måste se till att deras webbplatser och tjänster är tillgängliga för alla kunder.

– Jag tror att företag kan tjäna på att göra sig mer tillgängliga för fler kunder, säger Annika Östling.

Det här innebär tillgänglighetsdirektivet

De produkter som omfattas är:

  • Datormaskinvarusystem med generella användningsområden.
  • Terminalutrustning med interaktiv datorkapacitet som används vid elektronisk kommunikation eller för åtkomst till audiovisuella medietjänster.
  • Läsplattor och självbetjäningsautomater.

De tjänster som omfattas är:

  • Tjänster som tillhandahålls konsumenter och avser elektroniska kommunikationstjänster.
  • E-handelstjänster.
  • Banktjänster.
  • E-böcker.
  • Tjänster som ger åtkomst till audiovisuella medietjänster samt vissa passagerartransporttjänster.

Källa: Regeringskansliet

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.