Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Trafikverkets presschef Bengt Olsson om orsaker till förseningar och när läget kan förbättras. Foto: Hannes Forssell/SVT

Tågen allt mindre pålitliga – ett av fem tåg till Dalarna försenat i fjol

Uppdaterad
Publicerad

Punktligheten på persontågen blir allt sämre. Det visar siffror som SVT Dalarna tagit fram. Under 2022 var ett av fem tåg med slutstation i Dalarna sena.

Enligt siffror från Trafikanalys, som ansvarar för Sveriges officiella statistik inom transporter och kommunikationer, så var den så kallade tillförlitligheten på persontågen rekordlåg under 2022 i Sverige. Under 2023 har läget försämrats ytterligare.

Ju längre tåget färdas, desto sämre blir oddsen att det ska komma fram i tid. Långdistanstågen, som delvis trafikerar Dalarna, följer trenden för samtliga persontåg. Punktligheten har varierat från år till år men de senaste tre åren har punktligheten försämrats stadigt.

– Det ska inte vara så, vi jobbar frenetiskt för att försöka försöka lösa det, säger Bengt Olsson, presschef på Trafikverket.

Regeringsuppdrag om underhållet

I slutet av augusti gav regeringen Trafikverket i uppdrag att ”redovisa åtgärder för att stärka järnvägsunderhållets genomförande och järnvägstrafikens robusthet, tillförlitlighet och punktlighet.”

Görs inte detta redan hos Trafikverket?

– Jo vi jobbar med det, för oss var det inget nytt, även om vi fått uppdraget, säger Bengt Olsson och fortsätter:

– Det har funnits en diskussion om hur underhåll ska bedrivas, det finns olika utredningar om vad som skulle kunna göras.

Uppdraget ska redovisas i februari 2024.

PUNKTLIGHETSMÅTT

För att räknas som punktligt ska ett tåg ha nått sin slutstation senast fem minuter och 59 sekunder efter tidtabellen.

2022 var 87 procent av persontågen i Sverige i tid enligt måttet.

Av tåg med slutstation i Dalarna var 79,7 procent i tid.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.