Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Trafikpolisen om straffen: ”Det blir straffrabatter istället för att det ses som försvårande” Foto: SVT

Trafikpolisen möter återfallsförbrytarna varje dag

Uppdaterad
Publicerad

För trafikpolisen i Dalarna är återfallsförbrytarna kända namn. De träffar på dem ofta och stoppar deras framfart tillfälligt men snart är de ute i trafiken igen. Hur kan det vara så? Vad har polisen för verktyg för att stoppa en sådan här person?

Vi inleder vår granskning av trafikförbrytarna och varför samhället har så svårt att få stopp på dem med att träffa Johan Alm, gruppchef inom trafikpolisen i Dalarna. Här följer en rad klipp där Alm berättar om vardagen inom trafikpolisen.

När polisen beslagtar bilarna går återfallsförbrytarna i trafiken bara och köper en ny: ”Det känns tröstlöst”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
När polisen beslagtar bilarna går återfallsförbrytarna i trafiken bara och köper en ny: ”Det känns tröstlöst” Foto: SVT

Poliserna var nära att bli ihjälkörda av en trafikbrottsling

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Fick kasta sig in i skogen för att inte bli ihjälkörd av notorisk trafikbrottsling Foto: SVT

Trafikförbrytarna ute dygnet runt – kan möta dem närsomhelst

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Polisens varning: ”Riskerar att möta dem dygnet runt”. Foto: SVT

”Ge polisen bättre verktyg”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Trafikpolisens uppmaning: ”Ge oss bättre verktyg” Foto: SVT


Vi räcker inte till – ”Det kommer att hända igen”

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Det här kommer att hända igen” Foto: SVT

Ärendena läggs på hög – strafflindring istället för strängare straff

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Trafikpolisen om straffen: ”Det blir straffrabatter istället för att det ses som försvårande” Foto: SVT

Larmet går – mitt under intervjun

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Här går larmet om känd trafikförbrytare – mitt under SVT:s intervju Foto: SVT

SVT rapporterade · Följ SVT Dalarnas granskning om trafikförbrytarna och lagen

Tack!
Idag ställer vi frågan till justitieminister Morgan Johansson (S), ”Hur får vi stopp på det här” och med det så avslutar vi den här granskningen som pågått med er hjälp under hela våren. Vi vill rikta ett stort tack till alla läsare och tittare för frågor, synpunkter och egna berättelser som drivit arbetet framåt. 
 
 
Och vad svarare Morgan Johansson då? Jo, han säger att han själv har ställt sig frågande till varför det i svensk lag är så låga straff för rattfylleri och olovlig körning att polisen har svårt att ingripa.
– Polisen kommer att få skärpta straff att utgå från och ökade möjligheter att gripa de här personerna vi talar om. Vi kommer också att få se en expansion av polisverksamheten de kommande åren, säger Morgan Johansson. 
 
14.02
Under åren före polisomoranisationen arbetade man under måttot 0 dödsolyckor i trafiken.
Vi lyckades med att på ett årtionde halvera dödsolyckorna. Efter omorganisationen har dödsolyckstalet ökat markant.
Polisomorganisationen försvaras endast av de polismän som blivit befordrade, och måste försvara det dom inte själva tror på.
12.27
Problemet med Polisen är att man aldrig får tag på dem när man kan hjälpa dem. De svarar inte om man har tips. Jag kör mycket och ser mycket som kan vara värt för dem att veta, men efter tio minuter brukar jag lägga på. Visst kan man ringa 112 men det känns överdrivet ibland, t.ex. om knarkartyper sitter i en skruttig oskattad bil i ett prydligt villaområde, eller om hårda föremål ligger mitt på en väg där det kör fordon i hög hastighet, om en bil kör med märkliga typer helt utan registreringsskyltar, om ett lånsamtgående elfordon utan kupé körs av barn på motortrafikled, om man ser att någon byter registrerinsskyltar på en bil och snabbt kör vidare... osv. Jag har gett upp!
11.10
Varför skall han slippa få bilen förverkat för att den är dyr? Jag skulle tro att just det kanska skulle få slut på hans beteende. Det andra verkar ju som det är olika regler för välbeställda än för vanligt folk med bil i mera normal prisklass.
11.10
Det är inte helt rätt att påstå att minskade alkoholutandningsprov beror på att antalet trafikpoliser har minskat. Från 2009 och framåt hade polisen som arbetsmål på enheter i yttre tjänst att utföra ett fastställt antal utandningsprov. Det var sålunda ordningspoliser som utförde de flesta utandningsproven och då antalet prov som skulle göras var väldigt högt satta så valde man att ställa sig på dagtid utföra proven då det var mycket trafik i rörelse och lätt att utföra många prov. Träffprocenten blev dock låg då chansen att träffa på en rattfull förare är betydligt mindre på måndag än sen fredagkväll. Det är sålunda ingen bra metod att jämföra den gamla statistiken på antalet prov med dagens antal prov.
10.16
Fler kontroller kan vara bra, men löser det verkligen problemen? Kvaliteten på de kontroller Polisen gjort har som jag förstått det varit låg. Alltså, man har valt att göra sina kontroller på fel plats vid fel tillfälle bara för att kunna bocka av jobbet. En torsdagseftermiddag vid en vältrafikerad väg. Gissar att rattfyllon är mer förslagna än så och att insatserna hellre skall göras med "kvalitet" än med kvantitet?

När det gäller återfallsförbrytare måste samhället bli tuffare. Det handlar mindre om att straffa och mer om att skydda "vanligt folk" från individer som skiter i att följa regler och utsätter andra för livsfara.

Det gamla systemet med första resan, andra resan och tredje resan är värt att fundera över. Första gången ett mindre straff, andra gången ett hårt straff, tredje gången ett betydande straff.

I exemplet "Orsamannen" som dödade en 14 årig flicka hade denne enligt SVT Dalarnas statistik dömts för 46 brott varav rattfylla 14 gånger under de senaste 20 åren. För en person som så fullkomligt skiter i lagar, i andras väl och ve måste vi skydda oss. Tyvärr måste det oftast ske genom att personen inte längre rör sig fritt bland oss. Självklart måste en sådan individ tvångsvårdas och inte släppas ut för än han kan bedömas vara fri från återfall.

09.52
Lika inför lagen pyttsan. Ju mer status du äger ju lindrigare slipper du undan. Man ska inte stjäla stort eller smått. Idag är det fulare att snatta på Ica än att fiffla undan miljoner från skattebetalare. Och nu ju dyrare bil ju större chans att få behålla den. Fy bubblan. Är det underligt att föraktet stiger.
13.50
Under söndagsmorgonen stoppades en man i 50-årsåldern som körde bil utan körkort i centrala Borlänge. När polispatrullen pratade med mannen fattade de misstankar om att han var drogpåverkad och han togs med för provtagning och förhör.
 
I bilen fanns och en kvinna i 50-årsåldern som står som ägare till bilen. Hon förhördes på plats misstänkt för tillåtande av olovlig körning.
09.10
Läste artikeln om återfallsförbrytare och undrar om jag dödar någon med en kniv och kniven är dyr!får jag mildare straff?Eller om jag druckit dyrare sprit och åker fast,får kan jag få nedsatt straff?Det makthavarna som underlättar för missbruk av många brott som begås som tillåter hända utan riktiga påföljder.
Tack!
@Zeljko - Hej! Nej, mildare straff får du nog inte, men du har större chans att få behålla kniven. Vilken sprit man dricker spelar heller ingen roll. Problematiken jag ville belysa i artikeln var just att brottsverktygets värde (och affektionsvärde) spelar roll när tingsrätten avgör om man ska få behålla brottsverktyget eller inte. 
Mvh, Henrik Kilefors
09.31
En anonym tittare har hört av sig med sin berättelse. Vi har ändrat lite i texten för att undvika utpekanden.
 
Jag följer ert nyhetsprogram och hur ni granskar rattfylla.
En anhörig togs för rattfylla och erkände. Fick några hundra i böter och samhällstjänst en period.
Sen kunde personen få en alkoholmätare i bilen, som inte startar om personen har druckit. Och körkortet tillbaka i och med det.
Men det finns andra bilar som inte har mätare.
 
Hur kan rättssystemet se så lindrigt på dessa återfallsförbrytare?

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer

Hur kunde det hända?

Mer i ämnet