Vinstras för Clas Ohlsson

Uppdaterad
Publicerad

NÄRINGSLIV Detaljhandelsbolaget Clas Ohlsons vinst motsvarade inte förväntningarna och aktien föll på rapporten. Valutaeffekter och investeringar i nya marknader förklarar vinstfallet.

Clas Ohlson har ambitionen att bli en europeisk kedja men det första steget utanför Norden, Storbritannien, går fortfarande trögt.

-Vi är i en investeringsfas. Det tar tid att bygga varumärke, säger vd Klas Balkow.

-Det är också ekonomiskt kärva tider i Storbritannien. Men där finns en stor potential, säger Balkow som stenhårt tror att marknaden kommer att ta sig.

Vilket som blir nästa land för Clas Ohlsons expansion får vi veta när ”tiden är mogen”. På hemmamarknaderna, Sverige och Norge går det bättre. – Vi har aldrig varit starkare på våra hemmamarknader, säger Balkow.

Clas Ohlson sänker sitt långsiktiga tillväxtmål till lägst 10 procent årligen från tidigare 15 procent.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.