Trots att patient, ambulans och akutmottagning fanns inom samma område, blev väntan på hjälp lång. Foto: Markus Dahlberg/SVT

Ambulans larmades till sjukhusområdet i Gävle – dröjde två timmar

Uppdaterad
Publicerad

Personal på apoteket vid Gävle sjukhus ringde SOS Alarm när en kund uppvisat sjukdomssymptom. Trots att ambulanserna är baserade på samma sjukhusområde dröjde det ändå två timmar innan de anlände till patienten.

Händelsen inträffade i november i fjol. Apotekspersonalen hade en kund med huvudvärk, kräkningar och nacksmärtor och gjorde bedömningen att ambulans behövde tillkallas.

När det gått nästan två timmar sedan första SOS-samtalet ringde de ytterligare en gång för att fråga var ambulansen tagit vägen.

Akuten och ambulansen oense

I en intern avvikelserapport är förklaringen till förseningen missar i kommunikationen mellan SOS Alarm och ambulanspersonalen.

I ett första läge vill inte ambulanspersonalen ta hand om ärendet utan hänvisar till akutmottagningen eftersom händelsen inträffat ”inom sjukhusets väggar”.

Larmoperatören tar då kontakt med akutmottagningen som säger tvärtom: Det är ambulansens uppgift. Därefter fortsätter missförstånden vilket gör att ambulansen anländer till apoteket och patienten först efter två timmar.

Region Gävleborg har efter händelsen förtydligat sina rutiner för vem som ska göra vad när liknande inträffar inom sjukhusets väggar.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.