Händelsen inträffade i november i fjol. Apotekspersonalen hade en kund med huvudvärk, kräkningar och nacksmärtor och gjorde bedömningen att ambulans behövde tillkallas.
När det gått nästan två timmar sedan första SOS-samtalet ringde de ytterligare en gång för att fråga var ambulansen tagit vägen.
Akuten och ambulansen oense
I en intern avvikelserapport är förklaringen till förseningen missar i kommunikationen mellan SOS Alarm och ambulanspersonalen.
I ett första läge vill inte ambulanspersonalen ta hand om ärendet utan hänvisar till akutmottagningen eftersom händelsen inträffat ”inom sjukhusets väggar”.
Larmoperatören tar då kontakt med akutmottagningen som säger tvärtom: Det är ambulansens uppgift. Därefter fortsätter missförstånden vilket gör att ambulansen anländer till apoteket och patienten först efter två timmar.
Region Gävleborg har efter händelsen förtydligat sina rutiner för vem som ska göra vad när liknande inträffar inom sjukhusets väggar.