Den nya bilen för 570 000 kronor började krångla efter endast några dagar. Den tappade kraft och vid något tillfälle har det skett på motorvägen när David Kornberg haft sina tre barn i bilen.
Efter 13 verkstadsbesök under 14 månader var beskedet från återförsäljaren, Bilbolaget, att inget mer gick att göra. Men någon ny bil ville de inte ge David. Mjukvaruproblem räknas inte som ett fel, enligt dem.
Vill få ett avslut
Nu har de vänt. Efter att David Kornberg berättat om turerna för SVT kallades han till ett möte med chefer inom Bilbolaget som gav honom erbjudande om en ny bil. Dock får han lägga en mellanskillnad eftersom den nya bilen är mer utrustad.
– Det känns som en bra lösning för att få ett avslut när man har drivit en process en längre tid så att vi får en fungerande vardag igen, säger David Kornberg.
Bristande rutiner
I mötet med cheferna medgav Bilbolaget också sina misstag.
– Ursäkter har jag fått, de har varit tydliga med att det är deras rutiner som har brustit, säger David Kornberg.
Bilbolagets vd Robert Lipskog skriver i ett mejl till SVT att i en verksamhet som levererar över 3 000 bilar per år och även om ambitionen är att göra alla kunder nöjda så går det ibland fel.
”Det är aldrig bra när vi inte lyckas leva upp till de förväntningar som vi ställer på oss själva och som kunder har rätt att ställa på oss. Då är vår ambition att göra vårt bästa för att lösa situationer som uppstår i dialog med kunden, så gjorde vi även i det här fallet.”, skriver Robert Lipskog.
Varför den här vändningen kommer nu vägrar Bilbolaget att svara på.
David Kornberg var efter de tidigare fruktlösa mötena besviken på återförsäljaren och Volvo, men känner att förtroendet börjar komma tillbaka.
– Det är hur man hanterar en sådan här process som avgör om man förtjänar fortsatt förtroende eller ej, säger David Kornberg.