Foto: Markus Dahlberg/SVT

Köpte ny Volvo för 570 000 – varit på verkstad 13 gånger

Uppdaterad
Publicerad

David Kornberg från Söderhamn köpte sommaren 2017 en ny Volvo V90 för över en halv miljon kronor. Men redan efter några dagar började bilen strula. Nu har bilen varit på verkstaden 13 gånger.

De stora problemen kring bilen är mjukvaran. När problemen uppstår hostar och hoppar bilen sig fram och orkar inte hålla hastigheten. När det kommer, eller hur mycket fart bilen tappar, kan ingen säga förrän det händer.

– Nu efter ett år vill den inte alls. Vi fick svänga av E4 och hosta oss framåt, säger David Kornberg. 

På verkstaden 13 gånger

Sedan David Kornberg och hans fru köpte bilen i juli 2017 har bilen varit på verkstaden 13 gånger. Senaste gången fick han beskedet att det inte finns något mer att göra med hans bil. Efter att ha provat fem olika programvaror finns det i dag inte en fungerande programvara att stoppa in i bilen.

– De säger att det egentligen inte är något fel på bilen, utan att det är ett mjukvareproblem. En bugg.

Barn i baksätet

Nio av tio gånger David Kornberg kör bilen har han sina tre små barn i baksätet. Därför känner han att bilen är en allt för stor säkerhetsrisk. Han vill att Bilbolaget, som han köpte bilen av, ska häva köpet, eller ge honom en ny bil – som faktiskt fungerar.

– Jag tycker att det är solklart. Jag har köpt en bil för över en halv miljon kronor och den har inte fungerat från första veckan. Mitt förtroende är helt förbrukat, säger David Kornberg.

SVT Gävleborg har gett Bilbolaget möjlighet att svara på frågor kring David Kornbergs ärende, men ingen har ställt upp på en intervju. I mejl hänvisar de till att GDPR-lagen hindrar dem från att uttala sig i enskilda ärenden och att de vill invänta Allmänna reklamationsnämndens utredning, eftersom David Kornnberg också har anmält sitt ärende dit.

MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.