Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Se hur man kan odla grönsaker enbart med hjälp av en flotte och vattnet i Gavleån. Foto: Jan-Peter Eriksson/SVT

Elever på Vetenskapsgymnasiet i Gävle ska odla på vatten – sjösätter en odlingsflotte i Gavleån

Publicerad

Den som bor i Gävle kan sedan 20 april se en flytande odling i Gavleån. Det är ingen gerillaodling eller någon privatperson som gör anspråk på det offentliga rummet. Utan det är ett samarbete mellan Gävle kommun och gymnasieelever som läser bioteknik – i ett försök att komma på idéer som hjälper till med livsmedelsförsörjningen under klimatförändringarna.

Odlingsflotten är ett exempel på ”innovativa gröna idéer” som elever och lärare på NTI Vetenskapsgymnasiet tar fram tillsammans med Gävle kommun.

– Genom våra elevers arbete visar vi hur kommunen skulle kunna utöka sin gröna area genom att nyttja den blå, den vill säga Gavleån, säger Karolina Häägg Franzén, rektor på NTI Vetenskapsgymnasiet i Gävle.

Hydroponisk odling i flotte

Eleverna på skolan har arbetat med hydroponisk odling, alltså att odla bara i näringsrikt vatten, utan jord, i sin kurs bioteknik. Idén om en odlingsflotte kom upp som ett sätt att odla hållbart, utan tillsatta näringsämnen.

– Det här är ett viktigt projekt för att eleverna ska förstå hur vi kan påverka vår miljö på ett positivt sätt. Skolarbetet blir roligare när det är på riktigt, när de kan påverka Gävle som stad, säger Peter Norberg, lärare i bioteknik och biologi på NTI Vetenskapsgymnasiet i Gävle.

Vad är bra med att odla så här på vatten?

– Vi har många vattendrag som har mycket problem med övergödning. När vi odlar direkt på vattnet behöver vi inte använda kranvatten. Vi behöver inte tillsätta näringslösning och vi kan ta upp den näring som är på fel plats, säger Peter Norberg.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.