Innan Per Rosqvist flyttade bodde han i Sandviken och kunde obehindrat åka färdtjänst in till Gävle, för att delta i aktiviteter med andra synskadade och träffa vänner.
Men från Ockelbo till Gävle blir resan i praktiken omöjlig. Numera är hans färdtjänst begränsad till en enda kommun. Han måste först beställa färdtjänst till tågstationen, möta upp en ledsagare, avvakta att ledsagare får kontakt med tågets ombordpersonal, och upprepa proceduren vid framkomsten till Gävle.
Samt upprepa den när han ska åka hem. Ett möte, en myndighetskontakt eller ett ärende som kunde ha gått på några timmar, tar i själva verket en hel dag i anspråk.
”Trodde det skulle lösa sig”
– I Sandviken hade jag rätt att åka färdtjänst tre mil bortom kommungränsen. Då kom jag ju in till Gävle, säger Per Rosqvist.
Han var medveten om att det fanns skillnader mellan kommunerna.
– Men när jag flyttade hit till Ockelbo trodde jag att det skulle lösa sig. Det gjorde det inte.
Ockelbo försvarar sig
Från Ockelbos sida framhäver man att olika kommuner har olika förutsättningar för vad man erbjuda invånare som behöver hjälp med att ta sig från punkt a till b.
– Det är skillnad på kommuner och vi har inte samma möjligheter som Gävle och Sandviken, säger Magnus Jonsson (S), kommunstyrelsens ordförande.
En utblick över länet visar att det ligger till på precis det sättet. Mindre kommuner har låtit X-trafik och Region Gävleborg att handlägga färdtjänsten, och då utan möjlighet att fortsätta resan utanför kommunen. Medan Gävle och Sandviken har gjort en egen variant.
Mycket bättre snart?
Men dramatiska förändringar – till det bättre – kan bli verklighet, och det snart. Efter en utredning av X-trafik kan regionfullmäktige besluta att göra hela länet till en enda färdtjänstzon.
– De skulle de kunna bestämma så snart som möjligt. Det pågår en dialog med kommunerna, säger Magnus Jonsson i Ockelbo.