Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Nerissa Sorsa, Hanna Snäll och Janita Smidtslund är tre av fyra finländska spelare som ska bidra med sisu till Sandvikens bandydamer den här säsongen. Foto: SVT

Finländsk sisu ska ta Sandvikens bandydamer till semifinal

Publicerad

Sandvikens bandydamer har något på gång. Bra träning och några starka nyförvärv har gjort att slagstyrkan ökat till den här säsongen. Och till det kan läggas en kvartett finländska spelare som kommer att kriga för en framgångsrik säsong för sandvikenlaget.

Förutom att SAIK har förstärkt med några nyförvärv har SAIKS:s bandydamer en tydlig blåvit anstrykning den här säsongen. Fyra av spelarna kommer nämligen från vårt östra grannland. Så frågan är om det är finsk sisu som blir modellen för Sandviken?

Finländsk kvartett

– Ja det är mycket möjligt. Det är ju mycket snack om hur den finska sisun tar fram det starka i spelet, säger Hanna Snäll och skrattar.

Hanna Snäll bildar tillsammans med Emma Janhunen, Nerissa Sorsa och nytillskottet Janita Smidtslund en finländsk kvartett i den här säsongens upplaga av SAIK.

– Det är litet snabbare bandy och kanske litet mer satsning på damsidan här i Sverige, menar hon.

Siktar på semifinal

Hanna Snäll som gjort flera säsonger i Sandviken tycker att laget blivit bättre till den här säsongen. Något som lagets tränare Patrik Allansson Roos håller med om:

– Vi är tillräckligt bra för att kunna gå till en semifinal tycker jag och det ligger också i linje med den plan som vi har lagt upp.

I klippet berättar finländska Hanna Snäll om det blåvita inslaget i SAIK:s svartvita trupp och hur hon ser på den kommande säsongen.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer