Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
Utbildningschef Eva Fors kommenterar den låga lärarbehörigheten i Nordanstigs kommun. Foto: Robin Herzog/SVT

Gävleborg har lägst lärarbehörighet i riket – Nordanstig i bottenskiktet

Uppdaterad
Publicerad
Gävleborgs län har lägst lärarbehörighet i landet enligt ny statistik från Skolverket. Bland Nordanstigs kommuns 52 grundskolelärare är det drygt 20 stycken som saknar lärarlegitimation och behörighet i minst ett ämne.

– Vi har svårt att få lärare i moderna språk, slöjd och även i övriga estetiska ämnen, säger Eva Fors, utbildningschef i Nordanstigs kommun.

Högst lärarbehörighet i länet är det i Ovanåker där drygt 68 av 88 lärare är legitimerade och behöriga i minst ett ämne. I Ljusdal är andelen behöriga lärare allra lägst, där är drygt 49 av 114 behöriga.

SVT har träffat Eva Fors i Nordanstigs kommun där 42,9 procent av lärarna är behöriga.

– Vi har en kommun som finns mellan två lärosäten, Mittuniversitetet och Högskolan i Gävle, säger hon.

För få behöriga lärare söker

– De som utbildar sig till lärare är yngre, och när de en gång har flyttat härifrån kommer de oftast inte tillbaka utan stannar antingen på utbildningsorten eller blir snabbt rekryterade till kommunerna runtomkring lärosäteskommunen, förklarar Eva Fors.

Lärarförbundet Nordanstigs lokala representant, Susanne Forslin, beskriver situationen genom att säga:

– Det enkla svaret är att det finns för få behöriga lärare som söker sig hit.

Hör vad utbildningschef Eva Fors har att säga om lärarbehörigheten i Nordanstig i klippet ovan.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer