–Jag tycker det är bra, fördomar är sånt man inte riktigt tänker på så mycket, men man får sig en liten tankeställare, tycker Liss Thungberg som går tredje året på Borgarskolan i Gävle.
– Jag tycker det är bra att man pratar om fördomar i skolan, jag tycker det är viktigt, tycker eleven Oskar Igeland.
Är män känslokalla och alla från Norrland tröga? Det är i alla fall två av de vanligaste fördomarna svenskar har om andra, enligt den undersökning som ligger till grund för utställningen #Fördom2016.
Hoppas på tankeställare
Genom att låta eleverna diskutera, testa på rollspel och titta på utställningen hoppas föreningen Fredens Hus som står bakom initiativet att eleverna får sig en tankeställare.
– Fördomar riktas ju oftast mot grupper som står utanför normen och det leder till att grupper behandlas annorlunda och framförallt riskerar att diskrimineras. Och det är därför jag hoppas att eleverna fångar upp den här kunskapen om att fördomar är viktigt att prata om och att vi måste motverka dem så vi kan börja utmana dem, säger Antoni Basala från Fredens Hus.
”Jag var trög och lat”
I utställningen får eleverna också chans att testa på vad andra kan ha för fördomar om dem. Och för Oskar Igeland resultatet var kanske inte det mest smickrande.
– Jag var trög, okunnig och lat. Och det resultatet fick jag nog för att jag bor på landet och är ung, avslutar Oskar Igeland.