Tågolyckan inträffade mellan Iggesund och Hudiksvall. Foto: Stefan Larsson/SVT

Trafikverkets självkritik: ”Hade varit rätt beslut att stoppa tåget helt och hållet”

Uppdaterad
Publicerad

En lokförare larmade trafikledningen om vad som hände med banvallen 20 minuter innan olyckan inträffade. Trots det valde Trafikverket att låta tåget köra vidare – med reducerad hastighet.

Vid 12:34 under måndagen inträffade en tågolycka mellan Iggesund och Hudiksvall och tre personer skadades lindrigt.

20 minuter innan informerade en lokförare trafikledningen om det svåra väderläget och vad som började ske med banvallen. Detta medförde att trafikledningen beordrade tåget att gå i 40 km/h. Enligt SJ skulle tåget under normala väderförhållanden ha gått i 140km/h. Men trots det inträffade olyckan.

Tågolyckan i Hudiksvall

– Allting gick väldigt fort från att vi fick info om hur det såg ut på banvallen till att vi beslutade att gå ner på 40 km/h. Jag är väldigt glad över att vi hann sätta ned hastigheten. Såhär i efterhand hade det varit rätt beslut att stoppa tåget helt och hållet. Jag är glad att lokföraren uppmärksammade vattenflödet, säger Anna-Pia Lingemyr enhetschef på Trafikverket

Hur kommer det sig att ni inte stoppade tåget?

– Vi hade inte bedömt att det var sån risk som förelåg innan det skedde. Det gick väldigt snabbt, vi hann inte ut på platsen och besiktiga utan vi hann bara få rapporter om att de var höga flöden.

Finns det en risk att tåget rasar?

– Ja, det finns en risk om det fortsätter undermineras eller att det kommer mer regn. Just nu finns det experter på plats som ser över dessa saker.

Tågstoppet är förlängt till 18 augusti. Här kan du se hur tågtrafiken i Gävleborg påverkas efter olyckan.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hör styrkeledaren berätta mer om urspårningen. Foto: Lari Honkanen/SVT

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Tågolyckan i Hudiksvall

Mer i ämnet