– Slå på radion, station P4. Där talas det om vad som har hänt om de vet vad som hänt. Ha alltid batterier hemma, så färska som möjligt, och ha radion på en plats, i en hylla i köket till exempel, säger Laila Sundin, instruktör på Civilförsvarsförbundet.
Kommunen prioriterar
MSB rekommenderar privatpersoner att kunna klara sig utan stöd i 72 timmar vid en kris, men siffran är flytande. Utsatta grupper som exempelvis äldre personer i behov av vård, skolverksamhet och vattenförsörjning prioriteras av kommunen om det är så att telefonin slås ut.
I en sån situation går Hudiksvalls kommuns krisledningsgrupp upp i stabsläge och skaffar sig en lägesbild för att sen komma med åtgärder. Och det var vad man gjorde i samband med problemen den 6 maj.
– Man kan till exempel sätta in mer rondering – att folk verkligen får åka runt och kolla på äldreboenden och skolor och så vidare om man inte kan lita på att larmen fungerar, säger Annacarin Andersson, kommunikationschef på Hudiksvalls kommun.
– Vad kan man göra i förväg om det är svårt att klara sig en längre tid på egen hand?
– Är man funktionshindrar bör man tänka efter om det finns larm hemma. Har man då hemtjänst kan man prata med dem och de kan i sin tur ta reda på hur saker och ting fungerar och sen återkomma till vederbörande. Om det finns reservkraft, om larmet funkar ändå eller om det behövs extra tillsyn, säger Laila Sundin.
Hör Laila Sundin på Civilförsvarsförbundet berätta om hur man bör agera när telefonin slagits ut i klippet ovan.