Pensionären Birgitta Lax Nilzén knäcker extra på Gnarps skola. Foto: SVT

Pensionärer löser akut lärarbrist

Uppdaterad
Publicerad

Vårterminen lider mot sitt slut och skolorna i Gävleborg letar fortfarande efter lärare och vikarier till höstterminens start. Att anställa pensionerade lärare är ett sätt att minska personalbristen, och det gör nästan alla länskommuner. I Gnarp jobbar en pigg 72-åring.

Birgitta Lax Nilzén har jobbat i snart nio år efter att hon gick i pension. Hon är hjälplärare på Gnarps skola i Nordanstig tre dagar i veckan.  Hon är glad att slippa den tråkiga delen av läraryrket, som hon menar är administrationen och dokmentationen.

– Jag tar det roliga ur alltihopa, att vara med barnen. Men jag känner mig inte som en extra farmor eller någonting sånt, utan jag är extralärare säger Brigitta Lax Nilzén.

Sandviken i topp

2015 jobbade 32 pensionerade lärare i grundskolorna i Gävleborg enligt siffror från Skolverket. Hofors och Ockelbo var de enda kommunerna som inte hade det medan Sandviken hade flest.

– Vi  har en stor utmaning att rekrytera lärare i synnerhet på det korta anställningarna när det gäller vikariat. De legitimerade lärarna räcker helt enkelt inte till.  Och då har vi en fantastisk tur som får tag på dessa erfarna lärare, som kan komma in på och hjälpa på kortare sikt, säger Patrik Björk, rektor på Gnarps skola.

Pigg som en mört – Lax tänker inte sluta

Birgitta Lax Nilzéns närvaro i klassrummet uppskattas av både lärare och elever på Gnarps skola.

– Att ha en extra resurs i klassrummet betyder nästan allt, säger Petter Byqvist som undervisar en femteklass tillsammans med Birgitta.

Den snart 72-åriga läraren har ännu inga planer på att pensionera sig på heltid.

– Jag håller på så länge jag tycker det är roligt och så länge kroppen och huvudet håller, säger Birgitta Lax Nilzén.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.