Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
”Barnen kommer tycka att de inte är värda nånting” – Dyslexiförbundet riktar skarp kritik mot Regionens Gävleborg beslut. Foto: Privat/Markus Dahlberg/SVT

Regionen slutar att utreda dyslexi – Dyslexiförbundet: ”Kommer leda till dåligt självförtroende”

Uppdaterad
Publicerad
Region Gävleborg slutar att utreda minderåriga personer med läs- och skrivsvårigheter som misstänks ha dyslexi. Regionens logopedenhet kommer istället prioritera barn med språkstörningar.

Ungefär 150 personer står i kö för att utredas för dyslexi i Gävleborgs län. Samtliga kommer nu att få besked om att regionen inte längre erbjuder den möjligheten.

– Vi behöver lägga våra resurser på de patientgrupper som behöver oss mest. Vi ser ett stort behov av att flytta resurser till barn med språkstörningar, säger Anders Rhodin, tf verksamhetschef för paramedicin i region Gävleborg.

”Kommer att leda till dåligt självförtroende”

Det ingår i skolans uppdrag att kartlägga elevers läs- och skrivkunskaper och anpassa undervisningen därefter. De får hädanefter klara sig utan satta diagnoser från legitimerad personal.

– Det kommer att leda till dåligt självförtroende hos berörda elever och kommer slå tillbaka negativt mot skolan, säger Lena Andersson, Dyslexiförbundet Gävleborg.

– Vi tycker att regionen kan använda sig av andra kompetensgrupper än logopeder alternativt att upphandla de här utredningarna så att andra aktörer kan göra det åt oss, säger Patrik Stenvard (M), regionråd i opposition.

SVT Gävleborg har sökt regionråd i majoritet för en kommentar som avböjer medverkan. 

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer