Arkivbild.

Larmade inte ambulans åt kvinna med astmaanfall

Uppdaterad
Publicerad

En hälsocentral i Gävle gjorde fel när en patient kom in med ett akut astmaanfall. Kvinnan hann få allvarliga svårigheter med att andas.

Anmälan till IVO gjordes av en anhörig till kvinnan, som åkte med henne till hälsocentralen när hon fått svårt att andas på grund av astma.

Väl framme ramlade kvinnan ihop och den anhörige bad två läkare på platsen att ringa ambulans. Det gjorde de inte enligt anmälarens berättelse, utan frågade om kvinnan behövde hjälp att resa sig upp.

Då ringde den anhöriga personen själv 112, men nekades ambulans eftersom SOS menade att vårdcentralen skulle beställa denna.

Anmälaren försökte då lämna över telefonen till någon av vårdpersonalen som var hos patienten, men de ville inte ta samtalet.

Skakade och kom slem ur munnen

Försök att ge inhalation och kortisontabletter misslyckades och anmälaren beskriver hur det började komma slem ur munnen på kvinnan som nu svettades och skakade, men först när en femte läkare kom in i rummet sa denne åt kollegorna att ringa ambulans.

Kvinnan transporterades sedan till intensivvårdsavdelningen på sjukhuset. Hon var då kraftigt andningspåverkad, men hämtade sig när hon fick behandling.

Inspektionen för vård och omsorg, IVO, anser att vårdcentralen inte uppföljt kraven på sakkunnig och omsorgsfull vård.

Andningsbesvären och oron som dessa framkallade var svåra att hantera på vårdcentralen, och patienten var i ett akut tillstånd som krävde läkemedelsbehandling. Därför borde en bedömning ha skett snabbare så att hon genast kunde ha förts till sjukhus för akutvård.

Den aktuella vårdcentralen har vidtagit flera åtgärder för att förbättra rutinerna för akut omhädertagande.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.