Mässans huvudfokus låg på skolan och hur AI kan komma att bli en stor del i elevers utbildning.
– Målet med AI är att stötta den mänskliga interaktionen, säger Örjan Johansson, enhetschef på atea.
Var tredje positiv till AI
Idag är drygt var tredje skolledare positivt inställd på olika AI-lösningar på skolor. Det visar en ny undersökning från Örebro universitet.
Gävles skolledare är inget undantag. Fem av tio anser att AI på många sätt kan komma att effektivisera utbildningen och att AI kan ge ett viktigt stöd.
Brist på studie-och yrkesvägledare
Det är idag en brist på just studie-och yrkesvägledare i förhållande till elever, där ser en del skolledare i Gävle att AI eller artificiell intelligens skulle kunna fylla en funktion.
– Det kan vara ett jättebra verktyg och ett komplement till de studie-och yrkesvägledare vi har, säger Maria Edring, rektor på Göranssonska skolan.
Se mer av SYV:en i klippet.