Förslaget: Framtidens public service ska betalas med en skatt istället för dagens system med en avgift. Foto: TT

Så många i länet är vinnare på nya tv-avgiften

Uppdaterad
Publicerad

I veckan klubbade riksdagen igenom att slopa radio- och tv-avgiften att från och med den 1 januari 2019 ersätta den med en individuell public service-avgift. Vinnare på den nya avgiften är pensionärer, studenter och ensamstående.

För dessa hushåll innebär den nya avgiften en besparing på 1 100 kr per år. I Gävleborgs län län består nästan hälften av hushållen av ensamstående som nu blir vinnare på den nya avgiften. Det visar siffror som Länsförsäkringar har tagit fram

Ensamstående med eller utan barn är en vanlig hushållstyp i Sverige. Knappt hälften, 46 procent, av hushållen i Sverige utgörs av denna hushållstyp. För många kommer den nya tv-avgiften att innebära ett välkommet tillskott i kassan. Det är också ett bra tillfälle att se över sina kostnader menar Emma Persson, privatekonom på Länsförsäkringar,

MISSA INTE: Så får du lokala nyheter i SVT:s app

Såhär stor andel av hushållen i Sverige av ensamstående med eller utan barn:

LänEnsamstående med

eller utan barnTotalt antal hushållAndel i procentJämtlands län31 23662 56850 %Gävleborgs län66 773136 80449 %Värmlands län65 845135 65749 %Örebro län67 855140 77348 %Norrbottens län58 558121 89148 %Dalarnas län64 673135 48948 %Gotlands län12 93227 35347 %Västernorrlands län55 299116 97347 %Västmanlands län59 289125 73247 %Stockholms län471 2131 005 01247 %Västerbottens län59 351127 47547 %Södermanlands län61 600132 76146 %Östergötlands län97 507211 75746 %Kalmar län52 766115 20646 %Västra Götalands län349 949764 17346 %Skåne län276 214603 43846 %Uppsala län76 182166 54046 %Blekinge län33 92674 32146 %Kronobergs län39 28889 19844 %Jönköpings län67 516158 66943 %Hallands län57 921141 71841 %Totalt2 125 8934 593 50846 %

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.