Foto: SVT

Storsatsning på teater för unga med svårigheter

Publicerad

Fler barn med funktionsvariationer ska få ta del av interaktiv teater i Gävleborgs län. Detta efter att Hudiksvalls social- och omsorgsförvaltning beviljats bidrag från Allmänna arvsfonden.

7,5 miljoner kronor ska gå till två teaterföreställningar, dramaundervisning inom skola och en utställning i Gävleborgs län under en treårsperiod. Det är den största satsningen någonsin gällande dramaundervisning och föreställningar som riktar sig till unga med autism, multihandikapp och grava funktionsvariationer.

– Projektet utgår från Hudiksvall. Det är fantastiskt roligt, det är spjutspetsarbete som inte kommer att sluta efter tre år, säger Eva von Hofsten, projektledare för Scen:se.

Publikengagemang

De två föreställningarna kommer att turnera i Gävleborgs län och på andra orter i landet. Målet med satsningen är att nå en publik som vanligtvis inte är inkluderad inom teatervärlden. Föreställningarna inkluderar publiken på så sätt att åskådare utöver att se och höra kommer att få använda både känsel och luktsinne – något som är viktigt eftersom personer i publiken kan vara blinda eller döva.

– Det är professionella skådespelare som ställer upp, och förutom unga kommer föräldrar eller lärare att finnas med i publiken. Föreställ dig att du i publiken till exempel inte har några skor på dig, du har dina fötter i sanden, du sitter inte bara på din plats, du flyttas omkring, säger Tim Webb, regissör.

Nytt i Sverige

Projektet är ursprungligen brittiskt men nu ska den multisensoriska och upplevelsebaserade satsningen anpassas för svenska förhållanden. Föreställningarna har premiär i november 2018 och utställningen slår upp dörrarna i Hälsinglands museum i Hudiksvall.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer