Avgiften läggs på varje gång en ny parkering påbörjas. Något som inte fallit i god jord hos Gävleborna.
– Varje gång du använder appen så kostar det tre kronor. Det är för dyrt. Jag måste hämta varor flera gånger om dagen och får komma tillbaka och lösa ny avgift i appen. Det blir en hel del pengar efter ett tag, säger Danio Jusobowitch.
– Småstoppen blir ju dyrare. Jag försöker tänka till och ställa mig utanför centrum, säger Linn Westerdal.
– Jag har använt appen länge. Den är jättebra, men nu har jag slutat med det. Nu ska de ockra på en och jag tycker att det är dyrt som det är att parkera i Gävle, säger Laila Karlsson.
Gävle Parkeringsservice påbörjar ny upphandling
Det är Easypark själv som har fattat beslut om den nya serviceavgiften. Då det nuvarande avtalet med Easypark löper ut vid årsskiftet påbörjas under hösten en upphandling av ett nytt digitalt betalsystem.
– Jag vet ju att det finns andra levarentörer där ute. Som är kostnadsneutrala och där man inte behöver betala en serviceavgift. Så varför inte en sån leverantör? Eller flera kanske?, säger Stefan Carlbaum på Gävle Parkeringsservice.