Azar Karim, som driver restaurangen, är medveten om att de haft problem med möss tidigare år, men blev chockad över beskedet att de tvingas stänga.
– Jag har fått hjälp av Anticimiex och fastighetsägaren efter tidigare kontroller och problemet har varit helt borta. Både jag och fastighetsägaren försöker göra vårt bästa, säger han till SVT.
Miljökontorets återbesök
Inspektionen gjordes oanmäld förra veckan. Det var för att följa upp ett klagomål och kontrollera att åtgärder från en tidigare inspektion vidtagits. Bristande temperaturhållning av livsmedel konstaterades då, liksom undermålig renhållning – och musbajs. Miljökontoret gjorde alltså bedömningen att människor riskerade att bli sjuka av maten.
Fem dagar senare gjordes ytterligare en kontroll där bristerna, efter agerande från ägaren, ansågs vara åtgärdade och verksamhetens förbud kunde då upphävas.
Öppnar igen
När SVT Gävleborg ringer upp Azar Karim dagen därpå är han tillbaka i köket för lunchservering. Han både välkomnar och ifrågasätter miljökontorets upprepade besök.
– Jag har jobbat i restaurangbranschen i tolv år. Det här året har de kommit fyra gånger. Efter förra misstaget var det bra gjort av miljökontoret att stänga oss, men inte den här gången. Visst, de kan ge en varning, men vi har inga problem den är gången, säger han.
Ytterligare återbesök av miljökontoret kommer att ske under oktober månad.