Foto: Privat

Familjens bil brann upp – ”BMW har varit ganska nonchalanta”

I mitten av juli började Falkenbergsfamiljens BMW plötsligt att brinna på E6 strax söder om Hallandsåsen. Familjen har kontaktat biltillverkaren, men inte fått någon större respons.
– De har varit ganska nonchalanta, säger Daniel Andersson.

Familjen Andersson var på väg för att campa när deras bil som är från 2014 plötsligt började brinna.

– Jag mejlade BMW dagen efter det hände och trodde att händelsen skulle vara av intresse, men fick inget svar. Då visste jag inte ens om att flera bilar av samma modell brunnit upp, säger Daniel Andersson.

Återkallar bilar

Den 7 augusti kom beskedet att den tyska biltillverkaren återkallar omkring 324 000 dieselbilar i Europa. Åtgärden görs för att fixa ett tekniskt fel som orsakat 30 motorbränder i Sydkorea. Sammanlagt 42 modeller tillverkade mellan 2011 och 2016 kan beröras av felet.

– Jag vill veta vad som hänt. För det första har jag kört runt med familj i en bil som BMW vet kan börja brinna. För med tanke på Sydkorea har de nog vetat det här ett tag, säger Daniel Andersson.

Han har vid flera tillfällen via telefon och mejl sökt kontakt med biltillverkaren utan direkt framgång.

– Det känns som om de duckar och inte vill ta konsekvenserna. Jag ringde i veckan och de lovade att ringa tillbaka. Istället fick jag ett mejl där de skriver att vårt försäkringsbolag får utreda det här och kontakta BMW om de upptäcker ett eventuellt produktfel. Med tanke på att bilen är helt uppbrunnen tror jag inte det är möjligt, säger Daniel Andersson.

Påverkat barnen

Vid kontakten erbjöd BMW Sverige tillgång till en hyrbil i en vecka som kompensation. Tre veckor efter olyckan. Men i frågan om orsaken till branden hänvisar biltillverkaren till att varje fall är individuellt.

– Vi kan förstå att ni har frågor och önskar en synpunkt även från tillverkaren, men som ovan nämnt kommer ditt försäkringsbolag att kontakta oss om det blir aktuellt, skriver en representant för BMW i ett mail till familjen.

Försäkringsbolaget har meddelat att familjen Andersson får ersättning genom dem, efter ett värderingsbeslut.

– Som tur var klarade vi oss utan fysiska skador men vi har märkt att det har påverkat barnen psykiskt. De undrar om huset eller bilarna de åkt med efter olyckan skall börja brinna. Vår fyraåring leker att hans legobilar brinner, det känns inte bra, säger Daniel Andersson.

BMW inväntar utredning

”Vad som hänt med familjens bil är ett försäkringsärende och utreds just nu av försäkringsbolaget. Innan den utredningen är klar går det inte att fastställa vad som är orsaken bakom incidenten. Vi tar frågan om fordonsbränder på största allvar och förstår att en fordonsbrand kan vara en mycket traumatisk händelse för förare och passagerare och. Våra kunders säkerhet är av yttersta vikt för oss. Brandincidenter med BMW-bilar är extremt sällsynta. Vi tar varje incident på yttersta allvar och har ett team dedikerat till att arbeta med BMW-ägare, försäkringsbolag och myndigheter för att undersöka de fordonsbränder som kommer till vår kännedom”, svarar Peter Maier via mejl. Han är informationschef BMW Group Sverige.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer