En tredelad bild. Till vänster Birgitta Losman, tidigare Miljöpartiet och hållbarhetsstrateg på Högskolan i Borås, i mitten pengar samt reklam för Black Week, till höger vd för Gekås i Ullared, Patrik Levin.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Hur ser hållbarhetsstrategen och Gekås vd på hållbarhet och konsumtion? Hör detta i klippet. Foto: SVT, Janerik Henriksson/TT

Black Friday och hållbar konsumtion – varuhusjätten och miljökämpen om konsumtion

Uppdaterad
Publicerad

Den stora köpdagen och en hållbarhet – på samma dag. Men hur ska man egentligen tänka kring konsumtion? På Gekås är det Black Friday varje dag, menar vd:n. Enligt hållbarhetsstrategen Birgitta Losman är dock konsumtionstrycket alldeles för högt.

Samtidigt som butikerna sänker sina priser och lockar med erbjudanden infaller den 24 november en motrörelse – en köpfri dag.

Birgitta Losman är hållbarhetsstrateg vid Science park i Borås, men också före detta politiker för Miljöpartiet. Hon vill hellre se en hållbar konsumtion i stället för Black Friday.

– Det blir en symbol för konsumtionshetsen, säger hon.

Gekås: ”Vi har Black Friday 365 dagar om året”

Patrik Levin är vd på Gekås i Ullared, Skandinaviens största varuhus, som nyligen slog nytt försäljningsrekord.

– Som vi ser det har vi Black Friday 365 dagar om året, säger han.

Hur ser du på risken att ni bidrar till slit och släng-konsumtionen. Om det är billigt behöver man inte vara rädd om det man köper?

– Du kan köpa samma sak här som du köper någon annanstans fast för ett lägre pris. Det betyder inte att det är en sämre produkt. Jag tycker inte därför att det på något sätt bidrar till något slit och släng-samhälle, säger Patrik Levin, vd på Gekås.

Bra eller dåligt? I klippet ser du hur de båda ser på ökad konsumtion och att folk handlar mer.

prognosen: så mycket handlar vi under black week

En undersökning från Svensk handel visar:

• Totalt fyra av tio planerar att handla under black week, en minskning från de senaste tre åren då drygt hälften svarade ja.

• Drygt var tredje avstår från köp av ekonomiska skäl. Även miljömässiga skäl har ökat jämför med tidigare år, framför allt bland yngre konsumenter.

• Vanligaste köpen är kläder, hemelektronik och skönhetsprodukter.

• Totalt förväntas black week-handeln i Sverige omsätta drygt 8,7 miljarder kronor under black week.

Undersökning och prognos bygger på svar från 1 000 personer i åldern 18-79 år, i en enkät som branschorganisationen Svensk handel låtit göra i oktober 2023.

Källa: Svensk handel

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.