Kristoffer Karlsson och Patrik Carlsson är båda med i Frivilliga Flygkåren, det vill säga den organisation som Räddningstjänsten tar hjälp av när brandrisken är hög. Foto: SVT

De spanar efter bränder – från luften

Uppdaterad
Publicerad

På grund av den höga brandrisken i länet tar Räddningstjänsten hjälp av frivilliga piloter som hjälper till att hålla utkik efter bränder. Genom att kommunicera mellan luft och mark blir processen med att hitta och släcka eldsvådorna mycket smidigare.

Varbergsbon Patrik Carlsson är processtekniker till vardags samtidigt som hans kompis från Göteborg, Kristoffer Karlsson, arbetar med att sälja hus. På fritiden gillar de att flyga och har gjort så i många år. Båda är dessutom med i Frivilliga Flygkåren (FFK), alltså den organisation som Räddningstjänsten nu tar hjälp av när brandrisken är hög.

– FFK hyr flygplan av klubbarna som vi sen använder. Vi åker längs en bestämd slinga och håller utkik över skog och mark, berättar Patrik Carlsson.

”Mycket gräsbränder”

Det finns två slingor. Den norra täcker Varberg, Falkenberg och Kungsbacka. Planen startar då från Varbergs Flygklubb. Den andra slingan sträcker sig ovanför Halmstad, Hylte och Laholm, men även en bit av Småland och Skåne. Där är utgångspunkten Halmstad Flygklubb.

Patrik och Kristoffer kör den norra slingan. Den ena av dem styr planet medan den andre spanar efter rök.

– Vi ser tidigt om det börjar brinna. Den här tiden på året är det mycket gräsbränder då det gamla gräset ligger kvar, säger Kristoffer.

Ser bättre från luften

Med sig i planet har duon en kamera och en Rakel-apparat, det vill säga Räddningstjänstens kommunikationsverktyg. Ser de en brand kontaktar de först SOS Alarm och uppger omfattning, spridningsrisk och var den är. Därefter skickar de bilder till brandmännen.

– Oftast är det lättare att se branden från luften än från marken. Så vi guidar fram dem och cirkulerar över området för att hålla koll på om det sprider sig, säger Patrik Carlsson.

Han tillägger att det kan bli flera bränder i veckan när det är torrt. Därför måste piloterna flyga vid två tillfällen varje dag – en gång på förmiddagen och en på eftermiddagen.

Gör något samhällsnyttigt

– Många gånger har Räddningstjänsten sagt att det är bra med det här samarbetet. Vi förenklar deras arbete på många sätt, säger Patrik Carlsson.

Det är FFK som bokar upp planen på de olika flygklubbarna men Länsstyrelsen som i slutändan står för kostnaderna. Piloterna får ingen ersättning för själva arbetet, utan det sker ideellt.

– Man gör en insats. Vi använder flygningen till något samhällsnyttigt. Och det känns kul, säger Kristoffer.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.