Dyra kramar i Laholm

Publicerad

Förra veckan väckte Laholms kramkampanj upprörda känslor i Kramfors. Inte minst de 150 000 kronor som kommunen lägger på kampanjen. Och i Laholm går åsikterna isär om man ska lägga skattepengar på kramar.

– Vi kanske skrämmer någon också. om vi springer runt och kramar folk rent för mycket, säger Laholmsbon Birgitta Borgkvist.

Men Laholms kommun hoppas att kostnaden för kramkampanjen ska ge ytterligare klirr i kommunkassan.

– Skulle någon eller några flytta hit för att detta är avgörande så har vi ju tillbaka de pengarna, säger Reino Jacobsson, enhetschef på kommunikationsenheten i Laholm.

Men det finns kritiska röster i kommunen, bland annat Laholmspartiets Bertil Johansson som skickat in en interpellation till kommunfullmäktige där han kritiserar kommunens prioriteringar.

– Jag tror inte ett dugg på kampanjerna. Inte alls.

Hattar och kramar

Och det är inte första kampanjen som Laholms kommun får kritik för. För några år sen köpte kommunen in så kallade tänkarhattar i olika färger för 18 000 kronor. Idén var att hattarna skulle hjälpa kommunledningen att tänka på nya sätt. Och sedan Augusti i år har kommunledningen ett stambord på Restaurang Gröna Hästen, där de diskuterar näringslivsfrågor med företagare.

– Det viktigaste för att kommunen ska få tillväxt är att folk känner sig säkra och mår bra. Då kommer folk. De kommer inte för att politiker sitter och käkar uppe på Stadshotellet eller vi springer omkring och kramar varandra, säger Bertil Johansson.

Men det håller inte kommunfullmäktiges ordförande Christian Wahl med om.

– Jag tror ju att Laholm som kommun behöver göra kampanjer. Det är svårt att ställa det ena mot det andra. Man kan inte föra en helt anonym tillvaro. Det kan generera fler invånare och fler skattepengar som vi kan behöva i framtiden, säger Christian Wahl, moderat ordförande i kommunfullmäktige.

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer