Från vänster: färdtjänstkunderna Mickael Timmermann, Ida Norrman och Magdalena Lydén. Foto: SVT

Färdtjänstkunder i Halland rasar mot sämre service

Uppdaterad
Publicerad

Klagomålen på färdtjänsten i Halland har näst intill fördubblats under det senaste året. Bland annat höjs röster om dåligt bemötande och brister när det gäller att hålla tiden. Flera färdtjänstkunder menar att många taxiförare tycks sakna en yrkesstolthet.

Färdtjänst är en nödvändig samhällsfunktion för att personer med olika sorters funktionsnedsättningar ska kunna ta sig till affärer, sjukgymnastik och träffa vänner, när den vanliga kollektivtrafiken inte är ett alternativ.

I Halland så är det Hallandstrafiken som ansvarar för färdtjänsten och de har under 2016 tagit emot 812 kundsynpunkter från färdtjänstkunder, nästan dubbelt så många som under 2015 (418 stycken). Oftast handlar det om brister i tidhållningen men också om dåligt bemötande.

Problem med färdtjänst

SVT Nyheter Halland har pratat med flera färdtjänstkunder som bekräftar att servicen blivit sämre. En av dem är Mickael Timmermann i Halmstad som åkt färdtjänst i stort sett hela sitt liv.

– Chaufförer förr i tiden hade en yrkesstolthet och de var noga med att du ska ha samma service som ”en vanlig kund”. Och den yrkesstoltheten finns inte idag, säger han till SVT.

”Mestadels jättebra”

Han får medhåll av Magdalena Lydén i Kungsbacka.

– Det finns dem som kör jättebra. Men de som kör dåligt är fler än vad de var för några år sedan. Det är ingen stolthet i yrket längre och det är få som gör det där lilla extra. De kan titta på min rullator och fråga ”ska du ha med dig den?”, ungefär som att ”kan du inte slänga in den där bak själv”.

Strax före det att kundsynpunkterna började öka i samband med att den senaste upphandlingen började att gälla i juli 2015 så skickade Hallandstrafiken ut kundnöjdhetsenkäter. De visade en klar majoritet av färdtjänstresenärerna i Halland är nöjda med hur det fungerar.

Se hela inslaget här

En som är nöjd även idag är Ida Norrman i Hylte kommun.

– Mestadels har jag fått ett jättebra bemötande. Sennans taxi har varit riktiga guldklimpar. De pratar med en och är intresserade. Många chaufförer ser ju verkligen skillnaden på hur de bör bemöta vissa personers enskilda behov och det tycker jag är väldigt bra.

Kräver annan omsorg

Men även Ida Norrman har erfarenhet av sämre resor.

– Det finns ju de chaufförer som gör saker som de inte borde göra ibland.

Som vadå?

– Som att de pratar i telefon och är helt ointresserade. De kan berätta att deras jobb är tråkigt.

Magdalena Lydén tycker att utbildningarna för chaufförerna i hur de ska agera med färdtjänstkunder måste bli bättre.

– Personalen måste förstå att de kör taxi med halta, lytta och skadade människor som då naturligtvis kräver en annan omsorg. Vill man inte köra färdtjänst så får man väl hellre köra budbil, säger hon.

– Hallandstrafiken måste se till att taxichaufförerna är service minded, trevliga och positiva. Om det förbättras tror jag att vi kommer väldigt, väldigt långt, säger Mickael Timmermann.

Kundsynpunkter till Hallandstrafiken

Exempel på kundsynpunkter som inkommit till Hallandstrafiken under perioden juli 2016 till 23 mars 2017.

  • ”Idag fick jag vänta 55 minuter på min färdtjänstbil för hemresan på min arbetsresa. Detta på grund av en dubbelbokning. Nu missade jag mitt avtalade möte på grund av förseningen.”
  • ”...de känner igen deras (kundernas) utseende, inte dem som person. De kan ingenting om deras funktionsnedsättningar/diagnoser.”
  • ”Färdtjänst skulle ha kommit till XXX 14.40. Kom drygt en timma senare.”
  • ”Kom ingen bil. När vi ringde sa de att de inte visste när bilen kunde komma. Var ont om bilar. XXX har en stående arbetsresa.”
  • ”Alltför ofta försenade taxiresor. Kund med kognitiva funktionsnedsättningar har svårt att vänta... ...En hel dag kan bli förstörd.”
  • ”Resan från A till B blev kunden avsläppt hemma utan att följas in.”

Källa: Hallandstrafiken

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Problem med färdtjänst

Mer i ämnet