Från och med söndag ligger tågstationen i Falkenberg nästan två kilometer utanför centrum. Och även om bussen som ska ta passagerarna dit och därifrån är gratis, så upplever en del resenärer att det här är en försämring.
För pendlare från Varberg, som arbetar inne i Falkenbergs centrum, är placeringen av den nya stationen inte optimal, där den nu ligger närmare två kilometer utanför centrum. Banverkets projektledare tror ändå att misstron är av övergående karaktär, bussarna som går från centrum är dessutom gratis.
Falkenbergs nya station är bara en detalj i banbygget. Det genomgripande är att Västkustbanan nu har fått ytterligare 13 kilometer dubbelspår, från Torebo i norr till Heberg i söder. Det i sig är en framgång konstaterar Banverket, liksom att man har hållit sin budget med en totaltkostnad på 1,2 miljarder kronor. Några större tidsvinster ska dock inte tågresenärerna räkna med än så länge.
– Det handlar om fem minuter mellan Halmstad och Göteborg, säger Banverkets projektledare Göran Martinsson. Men det är inte tidsvinsten som är det viktiga utan kapaciteten för både godståg och persontrafiken.