Nationella viltolycksrådet genomför under hösten en insatsvecka mot viltolyckor. Syftet är att kartlägga de mest olycksdrabbade vägarna och informera bilister vad som förväntas av dem.
De fem mest olycksdrabbade vägarna som saknar viltstängsel i Halland är följande riks- och länsvägar:
- Rv 26 Nissastigen öster om E6 och norrut
- Lv 153 Varberg – Ullared – Fegen
- Lv 154 Falkenberg – Ullared – Älvsered
- Lv 150 Falkenberg – Torup
- Rv 25 Skedala – Simlångsdalen mot länsgränsen
Olyckor trots stängsel
Viltolyckor har också registrerats på E6, trots det befintliga viltstängslet. När stängslen går sönder hinner djuren passera innan det repareras. Men det finns också avsiktliga hål i viltstängslet, så kallade uthopp.
Uthoppet är en öppning i stängslet där skogssidans mark ligger lägre. När djuren når en öppning kan de hoppa tillbaka ner till skogssidan, men inte hoppa upp på vägbanan.
Just de halländska inlandsvägarna är mest olycksdrabbade, främst de nära åkrar och jordbrukslandskap. De saknar viltstängsel och trafikeras dessutom med tung trafik.
– Föda, vatten och reproduktion styr djuren. När frosten kommer söker viltet sig till en och samma plats – den där födan finns, säger Pontus Nilsson, polisens länsansvarig hos nationella viltolycksrådet.
Passager över och under vägar
Ett viltstängsel blir en fysisk barriär som minskar djurens mångfald. Pontus Nilsson berättar att man ständigt söker nya lösningar, som till exempel passager under eller över vägar. Det forskas också på att införa skyltar som med hjälp av värmekameror aktiveras så fort vilt är i närheten.
– Det är viktigt att låta djuren passera vägen på ett så säkert sätt som möjligt. Det är en dyr teknik, men i förhållande till lidande och skador kan det vara värt det, säger Pontus Nilsson.