Tekniken som ska testas innebär att laddare byggs in i vägbanan. Någon större synbar skillnad blir det inte jämfört med hur vägsträckorna ser ut i dag, enligt Jonas Möller Nielsen, verksamhetsledare på Region Hallands energikontor.
– Det fungerar ungefär som en induktionsspis där en kastrull på plattan göra att spisen levererar elektricitet. Här är det en antenn i botten av fordonet som överför elen från vägbanan till fordonet, säger han.
Krävs specialfordon
Trafikverket vill 2022 inleda ett antal pilotprojekt på svenska vägar för att testa den här tekniken och Region Halland är en av länen som ansökt om att få ingå.
Den utvalda sträckan går från massafabriken i Väröbruk och Varbergs hamn.
– Vi ville ha en sträcka där det finns någon kör regelbunden trafik och som är beredd att köpa in de specialfordon som krävs. På den här sträckan har vi Södra cell som kör transporter ungefär fem gånger om dagen och som är positiva till att testa det här, säger Jonas Möller Nielsen.
Nio kilometer motorväg
Totalt är det två mil vägsträcka som ansökan gäller. Nio kilometer av dessa är på E6:an mellan Väröbacka och norra Varbergsinfarten.
Trafikverket väntas ge besked innan sommaren.