Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video

Webbläsaren stöds inte

SVT stödjer inte uppspelning i din webbläsare. Vi rekommenderar därför att du byter till en annan webbläsare.
– Vår lösning fungerar i alla trafikmiljöer, säger innovatören Dan Zethraeus. Foto: SVT

Här är vägen som laddar bilen medan du kör

Uppdaterad
Publicerad

Innovatören Dan Zethraeus gick från att vara tv-producent till att utveckla teknik för elbilar. Tillsammans med Lunds tekniska högskola, LTH, har han tillverkat en elväg, där bilen laddas medan man kör.

Det ser ut som en skena mitt i vägbanan och tricket är att när bilen är ovanför skenan, så laddas bilbatteriet.

– Under bilen fälls en så kallad avtagare ut som släpar mot skenan så att bilen laddas. Det innebär att du inte behöver stanna vid en station för att ladda bilen, säger Dan Zethraeus.

Han jobbade under många år som tv-producent på SVT, men sadlade om.

– Jag började med att bygga modeller av min sons lego, men jag trodde aldrig att vi skulle komma så här långt.

Tillsammans med forskare på LTH har han nu tagit fram en lösning för att ladda elbilar under färd.

– Om jag till exempel skulle vilja åka från Lund till Stockholm skulle det räcka att hälften av sträckan var försedd med elväg. Då behöver man bara stanna när man vill fika. Inte för att man måste ladda bilen, säger Dan Zethraeus.

Det finns flera aktörer som utvecklar liknande teknologier. Teamet bakom lundalösningen tror att tekniken med en skena som inte behöver grävas ner kan vara en fördel.

– Men när det gäller motorvägar har Trafikverket sagt att de gärna ser att elvägen hamnar under mark, säger Mats Alaküla, professor i industriell teknik vid LTH.

Kostar tio miljoner per kilometer

Kostnaden för att bygga och driva elvägen är cirka 10 miljoner kronor per kilometer. Men i slutänden kommer det att löna sig menar forskarteamet.

– Om man kan ladda personbilar under körning kommer man kunna ta bort fyra femtedelar av batterierna, säger professor Mats Alaküla.

För att elvägar ska fungera måste biltillverkarna vara beredda att justera sina modeller. Demonstrationsvägen på 120 meter är klar. Nu ska tekniken testas ute i verkligheten.

– Vår lösning fungerar i alla trafikmiljöer och är lätt att bara lägga på asfalten. Det är den stora fördelen, säger Dan Zethraeus

Lokal. Lättanvänd. Opartisk. Ladda ner appen nu!

Hämta SVT Nyheter i App StoreLadda ned SVT Nyheter på Google Play

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer