SVT Nyheter Halland har vid flera tillfällen berättat om brister inom färdtjänsten i länet. I ett försök att få bukt med problemen kräver Hallandstrafiken att bolagen som ska köra färdtjänst gör bättre uppföljningar. Det ställs även krav på minimilöner.
LÄS MER: Nya krav på bolag som kör färdtjänst
Mickael Timmerman i Halmstad är kritisk till om förändringarna i Hallandstrafikens upphandlingsunderlag kommer hjälpa.
– Av det jag har läst i media så ser jag inte att det är någon förbättring utan man måste göra ett helt nytt omtag och ett helt nytt grepp, säger han.
Bättre tidigare
Mellan 2015 och 2016 nästan fördubblades antalet klagomål på färdtjänsten i länet, från 418 till 812. Framförallt handlade det om brister i tidhållningen men också dåligt bemötande.
LÄS MER: Färdtjänstkunder rasar mot sämre service
Enligt Mickael Timmerman var det bättre förr.
– Det var prickfritt. Man kände chaufförerna vid namn. De var trevliga och man hade personliga samtal. Då fanns det en yrkesstolthet men så är det inte i dag, säger han.
Försiktigt positiv
Trots att Mickael Timmerman är kritisk hoppas han att Hallandstrafikens nya krav ska leda till förbättringar.
– Jag hoppas verkligen att det blir en förändring men just nu ser det mörkt ut. Och detta kommer inte gälla förrän i juli nästa år. Sedan ska det vara en inkörningsperiod som ska utvärderas efter kanske ett halvår, så först då kan man se om det blivit bättre, säger han.