En klassiskt abonnemangsfälla, enligt Konsumentombudsmannen. Kunder ska ha fått paket med krämer och hälsotillskott som de aldrig beställt. Foto: Konsumentombudsmannen/ TT

Konsumentombudsmannen stämmer hälsokostföretag i Halland: ”Klassisk abonnemangsfälla”

Uppdaterad
Publicerad

Personer runt om i landet ska ha  fastnat i abonnemang på krämer och hälsotillskott som de aldrig beställt. Företaget Immitec Sverige AB, med säte i Falkenberg, kan nu dömas till 3,3 miljoner kronor i straffavgift.

Ett 60-tal personer har anmält företaget till Konsumentombudsmannen, KO. KO går nu vidare och vill att Patent- och marknadsdomstolen ska förbjuda företagets försäljningsmetoder och att domstolen dömer ut en marknadsstörningsavgift på cirka 3,3 miljoner kronor.

Kostat 400 kronor att avsluta abonnemang

I anmälningar till KO beskrivs att telefonförsäljare påstått att de vunnit en tävling eller ska få ett gratis prova-på-paket. Sedan följer fler oönskade paket och fakturor på posten.

Efteråt ska de ha fått veta att de har ingått abonnemang som kostar 400 kronor att avsluta – utan information om ångerrätt.

Klassisk abonnemangsfälla

Det finns också kunder som uppger att de fått paket utan att ha varit i kontakt med företaget.

–De som blir uppringda får ingen information om kostnader. Säljarna fokuserar på att prata om gratis prova-på, bra erbjudanden och vinster från låtsastävlingar. KO menar att företaget ägnar sig åt en klassisk abonnemangsfälla. Upplägget bryter mot lagen, säger Gunnar Wikström, processråd vid KO, i ett pressmeddelande.

Svarar inte på telefon

Bolaget ska ha sålt sina produkter under olika namn, bland annat Caredirect och Hälsorutan.se. Immitec Sverige AB har, enligt Bolagsverket, sitt säte i Falkenberg, men saknar adress på orten. Företagsledningen är hemmahörande i Norge och Cypern.

Kunder berättar att de inte kunnat få kontakt med företaget på telefon.

SVT Nyheter Halland får enbart en skriftligt kommentar från bolagets styrelseordförande Jan Johansen på mejl: ”Vi noterar att KO har stämt oss. Vi tar detta på allvar och kommer att svara på stämningen när den kommer.”

Se tre frågor om oseriösa telefonförsäljare – så undviker du att gå i fällan:

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.