Bedrägerier via telefon eller mejl är vanligast i Kungsbacka kommun nu.

Många bedrägerier nu

Publicerad

Den senaste veckan har det kommit in många frågor till Kungsbacka kommun om bedrägerier och telefonförsäljare som lurar konsumenter. Det är framför allt två olika typer av ärenden som konsumentrådgivarna på kommunen har fått många samtal om under veckan.

Det första är från personer som fått e-post där de blir tillfrågade att lämna ut sina kontaktuppgifter och bankuppgifter för att de har deltagit i en kundundersökning i en större detaljhandelskedja. Förevändningen är då att man ska få en symbolisk summa insatt på sitt konto som tack för att man deltagit.

Det andra handlar om att kunder blir uppringda av personer som uppger att de ringer från kundens telefonleverantör, men som egentligen jobbar för ett annat företag. Personen som ringer säger att hen har bra erbjudanden för att utöka tjänsten, men istället blir kunden lurad att teckna till exempel ett avtal om företagsabonnemang som är svårt att komma ur i efterhand.

Kommunen varnar

I båda fallen uppmanar kommunen medborgarna att aldrig ge ut varken bankuppgifter som till exempel koder eller kontonummer i telefon eller på internet. Inte heller mobiltelefonnummer bör lämnas vidare till andra parter.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.