Om cookies på våra tjänster

Vi har placerat cookies på din dator och lagrar ditt IP-nummer för att ge dig en bättre upplevelse av våra webbplatser. Om du inte godkänner eller vill ha mer information kan du läsa mer här: Om cookies och personuppgifter

Sajt spred lögn om terrorattacken i Paris

Foto: SVT

På en hemsidan kopplad till en moské i Halmstad gjordes ett blogginlägg om att terrorattacken i Paris var en lögn. Efter att blogginlägget spridits på nätet har hemsidan nu gått ut med att det hela var ett socialt experiment.

Under helgen låg en text ute på halmstadmoske.se om att det som nyligen hände i Paris var en lögn. Bland annat pekade blogginlägget på att polisen som filmats när han skjuts till döds inte blöder, och orimligheten i att de tre gärningsmännen lyckas ta sig så fort från stan och att det glömdes id-kort i flyktbilen.

Hemsidan koppling till moské

Hemsidan påstår sig inte ha med den förening som är aktiva i moskén att göra men mycket pekar på annat. Bland annat ska föreningen enligt halmstad kommun själva registrerat hemsidan som sin och enligt domänregister är det föreningen Islamska barn- och kultuföreningen som ligger bakom sidan och det är alltså dom som är aktiva i moskén i Halmstad.

Enligt halmstadmoske.se så fick inlägget över 90 000 klick och nyheten spreds snabbt på främlingsfientliga sidor på nätet.

Socialt experiment

Men det hela har tagit en ny vändning. Nu har halmstadmoske.se gått ut och berättat att det hela var ett socialt experiment och att man ville testa yttrandefriheten.

Men när vi vill tala med föreningen, svarar ingen av dom. Föreningens talesperson ber oss återkomma men svarar sedan inte. Inne på moskén i Halmstad säger personerna vi möter att de vare sig har med föreningen eller hemsidan att göra.

Texterna tas bort

Efter att SVT börjat fråga runt om det sociala experimentet togs alla texter bort, bl.a. den med rubriken ”Attacken i Paris är en stor lögn!!!!”.

Så arbetar vi på SVT Nyheter

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer