Alexandra Almén och Brunnsåkersskolan. Foto: SVT/privat

Ny yrkeskategori ska stötta elever i Halmstad

Uppdaterad
Publicerad

I lärarbristens spår testar Halmstad kommun nya vägar och anställer en ny yrkesgrupp för att stötta eleverna och frigöra tid för lärarna.

Befintliga lärare har svårt att hinna med alla uppgifter och nya finns knappt att tillgå. För att råda bot skapar Halmstad kommun en ny yrkesgrupp i grundskolan. Elevkoordinatorn ska vara ett stöd för eleverna och ge lärarna möjligheter att fokusera på undervisningen.

– Elevkoordinatorn ska ha hand om det elevsociala. Sköta kontakter med vårdnadshavare, lärare, elevhälsa och andra myndigheter, bidra till studiemotivation, hantera konflikter utanför klassrummet. Uppgifter som idag ingår i läraryrket men som koordinatorn kan göra.

Ska motivera eleverna

Projektet är i sin linda och arbetsuppgifterna för arbetsrollen är inte satt i detalj. De tre koordinatorer som anställts kommer vara med och forma arbetet.

Bland annat kommer det att handla om elevernas trygghet, motivation att plugga och utveckla sig själva, främja deras närvaro men också olika sorters förebyggande arbete.

Vill utöka satsningen

Koordinatorerna har precis tagit plats på Brunnsåkersskolan, som är först ut i kommunen. Var och en av dem ansvarar för var sin av skolans årskurser 7–9. Akademisk examen inom exempelvis pedagogik eller beteendevetenskap var ett krav.

Satsningen finansieras med statsbidrag och Almén understryker att inga andra skolor blivit av med några resurser.

– Rektorer på andra skolor har också visat intresse. Vi testar detta det här läsåret men förhoppningen är att vi ska kunna fortsätta och utöka till andra skolor.

Redan på plats i gymnasieskolan

Brunnsåkersskolan är dock bara först ut i grundskolan. Sedan 2018 finns en liknande tjänst för årskurs 1 på Sannarpsgymnasiet.

– Kärt barn har många namn, vi kallar social mentor och allt det där ingår i arbetsuppgifterna, säger Håkan Klarén, rektor på Sannarpsgymnasiet.

Han menar att närvaron har blivit avsevärt bättre sedan tjänsten tillsattes, vilket var ett av syftena, men också att eleverna känner sig tryggare i skolan. Mentorn Jonny Stenström är någon eleverna kan vända sig till vad det än gäller, utan att bedömas eller vara orolig för att det ska påverka betyg.

Det har gjorts uppföljningar i form av enkäter och intervjuer och Klarén arbetar just nu på en uppsats om rollen. Finansiering är klar fram till jul men för en fortsättning krävs att han kan uppvisa resultat.

– Det viktigaste är den personliga lämpligheten, man ska vara öppen och kunna prata med eleverna men också bland lärarna, man är mitt i. Som en hemmasittare uttryckte det: ” nu är jag i skolan 90 procent, jag vet inte varför men Jonny är en stor del i det”.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.