Talis 2018 visar att svenska lärare är överlag nöjda med sitt arbete men byter skola oftare. Arkivbild. Foto: Henrik Montgomery/TT

Svenska lärare nöjda – men byter skola oftare

Publicerad

Svenska lärare är överlag nöjda med sitt arbete men byter skola oftare. Samtidigt bedöms studieron som ungefär lika god som i andra nordiska länder. Det visar den internationella undersökningen Talis, om lärares och rektorers arbete.

– Jag är glad för att det är den femte undersökningen i rad som visar på förbättringar, säger utbildningsminister Anna Ekström (S).

Över 90 procent av de svenska lärarna är nöjda med sitt arbete. En övervägande majoritet anser också att fördelarna med yrket tydligt uppväger nackdelarna, skriver Skolverket.

Utbildningsminister Anna Ekström menar att fokus nu bör ligga på att göra yrket attraktivt och minska lärarbristen.

Administrationen ska minskas ytterligare och på den kompletterande lärarutbildningen ska takten höjas och tiden kortas, säger hon. Antalet platser på lärarutbildningen ska öka.

– Jag får färre frågor om lönerna i dag än tidigare, säger hon men framhåller samtidigt att löner även framöver kommer vara en viktig fråga för att höja statusen på yrket, säger Anna Ekström.

Yrkets status enligt lärarna

Bara elva procent av de svenska lärarna tycker att deras yrke har hög status i samhället, enligt mätningen. Det är däremot en ökning med fem procent jämfört med tidigare. OECD-snittet ligger på 26 procent.

– Statusen behöver höjas ytterligare om vi ska få de lärare vi behöver i de svenska klassrummen, säger Peter Fredriksson, generaldirektör på Skolverket.

Talis visar också att de svenska lärarna stannar kortare tid på sin arbetsplats än tidigare, och det är bekymmersamt, anser Peter Fredriksson.

– Byte av skola är ingenting som gynnar elevernas lärande. Det är ett sätt som lärarna använder sig av för att få upp sin lön, säger han.

Lärarbrist stort problem

Omsättningen på lärare beror sannolikt bland annat på att det är brist på lärare, vilket är det enskilt största problemet för svensk skola, enligt Fredriksson.

– Yrkets status är helt nödvändig här. Men då måste vi ge en positiv bild av skolan, inte beskriva den som ett krisområde, säger han.

Trots bilden av ett yrke utan hög status skulle, enligt resultaten i undersökningen, de flesta svenska lärare fortfarande välja att bli lärare om de fick välja om på nytt, men omkring var tionde lärare ångrar sitt yrkesval.

Lärarförbundet: ”Onödig dokumentation”

Lärarförbundet framhåller att de svenska lärarna har en väldigt hög arbetsbelastning, samt att undervisningstiden ökar – men inte tiden för planering.

”Vi vet att lärare istället för att planera och följa upp undervisningen lägger väldigt mycket tid på onödig dokumentation, kontakter med vårdnadshavare, socialtjänst och andra tidstjuvar”, säger Robert Fahlgren, vice ordförande Lärarförbundet, i en skriftlig kommentar.

Vad är Talis?

  • Talis står för Teaching and Learning International Survey. Den genomförs vart femte år.
  • Studien är ett samarbetsprojekt mellan OECD och deltagarländernas skolmyndigheter. Skolverket står för den svenska delen av undersökningen.
  • I Talis 2018 har drygt 8 100 svenska lärare och 511 rektorer deltagit. Totalt har mer än 250 000 lärare och rektorer i 48 länder/provinser/regioner deltagit.

Källa: Skolverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.