– Bristen på behöriga lärare är fortsatt allvarlig. Det går fler elever än tidigare i både grundskolan och gymnasiet men det finns helt enkelt inte tillräckligt många behöriga lärare att få tag på, säger Niclas Westin, enhetschef på Skolverket, i ett pressmeddelande.
Andelen lärare med pedagogisk högskoleexamen har minskat inom nästan alla skolformer, jämfört med läsåret före.
Ministern: ”Satsa mer på utsatta skolor”
Utbildningsminister Gustav Fridolin är oroad, men lyfter samtidigt fram att det totala antalet behöriga lärare har ökat.
– Sen har vi fortfarande en lärarbrist. Det finns tyvärr inget förråd av behöriga lärare att plocka av.
Det är stor skillnad i andelen behöriga lärare mellan kommuner och stadsdelar, vad ska du göra åt det?
– Vi måste se till att de elever som behöver skolan allra mest inte är de som drabbas av lärarbristen. Vi måste satsa mer på skolorna i våra mest utsatta områden. I dag får man fler ansökningar på skolor med hög status än i många förortsskolor.
Störst minskning inom grundskolan
Den största minskningen har skett inom förskoleklass, grundskola och grundsärskola.
Av de drygt 16.500 lärare, räknat i heltidstjänster, som har nyanställts det senaste läsåret saknar 57 procent pedagogisk högskoleexamen.
Visserligen har antalet behöriga lärare, med legitimation i minst ett undervisningsämne, ökat.
Men samtidigt har det har nyanställts många utan pedagogisk högskoleexamen som varken har eller kan få lärarlegitimation.
Var tredje saknar examen
– Mer än var tredje lärare som saknar pedagogisk högskoleexamen har anställts det senaste läsåret. Jag hoppas att de får en extra bra introduktion och stöd i arbetet och att de så småningom väljer att utbilda sig till lärare, säger Niclas Westin.
I grundskolan har andelen behöriga lärare, omräknat i heltidstjänster, sjunkit från 72,7 procent förra läsåret till 71,4 detta läsår – en minskning med 1,3 procentenhet.
Även i förskoleklassen och grundsärskolan har behörighetsläget försämrats.
Totalt inom skolväsendet har antalet lärare ökat från knappt 125.100 heltidstjänster läsåret 2015/16 till drygt 132.300 läsåret 2016/17.
Det är en ökning med knappt sex procent.