Det var torsdagen den 26 januari som E6 stängdes helt eftersom delar av den ekodukt som byggs på platsen riskerade att rasa. Foto: SVT

Nya beskedet: Därför revs ekodukten

Uppdaterad
Publicerad

Felaktiga beräkningar vid betonggjutningen. Där har ni anledningen till varför delar av ekodukten norr om Kungsbacka behövde rivas. Enligt Trafikverket börjar återuppbyggnaden av ekodukten i början av april.

Det var den 26 januari som E6 mellan Kungsbacka och Lindome fick stängas av under ett dygn. Detta skapade stora trafikstörningar längs med västkusten då motorvägen normalt sväljer tusentals person- och lastbilar under en dag. Trafiken fick istället ledas om på mindre småvägar.

Något hade gått snett vid gjutningen av en betongform och ett knakande ljud hade hörts från några stöttor.

Nya besked från Trafikverket

I mitten av februari meddelade Trafikverket att hela överdelen av ekodukten var tvungen att rivas av säkerhetsskäl.

Läs också: Hela överdelen av ekodukten måste rivas

En månad senare har ett omfattande analysarbete genomförts av Trafikverket och entreprenören för att ta reda på exakt vad som egentligen hände på byggarbetsplatsen den där januaridagen.

– Man hade inte tagit tillräckligt med hänsyn i beräkningarna till att överbyggnaden är välvd. Det ledde till att den blöta betongen gav en ovanligt stor horisontal last. Det betyder att när betongen är blöt trycks den inte bara neråt utan även framåt. Då blev det ett tryck på stöttorna som började vikas, säger Anna Johansson, kommunikatör på Trafikverket.

Hårdare kontroller

För att undvika att samma sak händer igen kommer man att ha hårdare krav.

– Trafikverket kommer att göra stickprover på entreprenörernas beräkningar. Entreprenörerna kommer även själva begära att en tredje part gör kontroller av de beräkningar som görs i samband med betonggjutning framöver, säger Anna Johansson.

Återupptas i april

Den som kör förbi byggarbetsplatsen nu ser att överdelen av ekodukten är nermonterad. Kvar står ett par större pelare.

Återuppbyggnaden av en ny överdel ska påbörjas i början av april. Hela ekodukten bedöms fortfarande bli klar i tid till juni 2018.

Kostnaden en försäkringsfråga

Den stora frågan är, vem kommer att bära kostnaden för att bron byggs upp igen?

För Trafikverkets del kommer produktionskostnaderna vara densamma som innan, det vill säga cirka 55-60 miljoner kronor inklusive miljö- och faunauppföljningsåtgärder. För entreprenörernas del är det desto mer oklart.

– Händelsen hanteras nu som ett försäkringsärende hos entreprenörerna. Kostnaderna kommer att regleras mellan parterna enligt deras gällande avtal, säger Anna Johansson.

Den totala kostnaden för projektet ligger på cirka 80 miljoner kronor.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.