Tobias ”Tejbz” Öjerfalk (till vänster) var en av de profiler som deltog i helgens evenemang. Foto: TT/Word by media

Onlineprofiler lockade tusentals till köpcentrum

Publicerad

Under helgen arrangerades ett e-sportevent i Kungsbacka och tusentals personer sökte sig dit för att spela spel och träffa sina idoler.

Redan någon timme innan de boende i Sveriges första Youtubehus dök upp på Kungsmässan i Kungsbacka under söndagen hade intresserade personer dykt upp och bildat kö. Under lördagen och söndagen hade besökarna möjlighet att träffa internetprofilerna Jiar ”Tarzan” Raza, Emma ”Swebliss” Bliss, Konrad Ydhage och Moa Murderess.

– Youtubekändisarna är som den här tidens rockstjärnor, säger Johan Grape, affärsutvecklare och en av grundarna till Word by media, som bland annat står bakom Youtubehuset.

”Lite mer för en yngre publik”

Daniel Petersson, centrumchef på Kungsmässan, uppskattar att ungefär 2.500 personer sökte sig till evenemanget under lördagen men det sammanlagda antalet besökare under evenemangets tre dagar sammanställs först under måndagen.

Det är andra gången som ett liknande evenemang hålls på Kungsmässan. Senast var i september 2017.

– I år är det lite annat upplägg på spel. Då var det mer Fifa och CS och nu var det kanske lite mer för en yngre publik, säger Daniel Petersson.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.