I anmälan framgår att patienten inte fått den vård och behandling som han behövt. Det har gått lång tid mellan kontakterna med vården och det har förekommit brister i uppföljning och återkoppling. Det här ägde rum under 2017.
När pojkens tid hos BUP Halmstad avslutades lades stort ansvar på patientens familj att själva ta kontakt med BUP i Falkenberg, något som familjen inte blev tydligt informerad om.
Det har även dröjt innan BUP återkopplat med information om vilken vård som planerades. Trots att det inträffat flera dödsfall inom pojkens familj har han inte fått något stöd.
Fick vänta tre månader på läkarintyg
IVO bedömer även att BUP har brustit i fråga om uppföljning av den ordinerade läkemedelsbehandlingen. BUP i Halmstad gjorde försök att kontakta familjen för uppföljning i maj 2017.
Men något senare kontaktförsök för läkemedelsuppföljning gjordes inte av varken BUP i Halmstad eller Falkenberg. Följden blev att en uppföljningen kom igång först i november 2017.
Myndigheten kritiserar även BUP i Falkenberg för att ha dröjt tre månader med att skriva ett läkarintyg. Enligt pojkens mamma har han klarat sig tack vare en privat terapeut.
Förbättring kommer göras
IVO anser att BUP Hallands hantering inte har varit förenlig med hälso- och sjukvårdslagens krav på god vård.
Verksamhetschefen för BUP Halland menar att de har identifierat brister i överföringen mellan BUP:s enheter under år 2017.
Verksamhetschefen har uppgett att förbättring behöver- och kommer att göras – kring hantering av interna remisser. Vidare menar verksamhetschefen att BUP Halland behöver bli bättre på att förmedla och informera om olika specialistenheter inom BUP och dess verksamhet.