I september påbörjar Högskolan i Halmstad det treåriga projektet om hur man bygger stadsdelar som är anpassade till självstyrande fordon. De kommer studera vägarna i Varberg och förhoppningen är att kommande stadsdelsbyggen ska vara mer anpassade till framtiden.
– Vi kommer studera hur fordonen kan följa tydliga väglinjer, intelligenta trafikljus och i vilka miljöer som fordonen passar som bäst, säger Magnus Jonsson.
Lämpliga på motorvägar
Magnus Jonsson förklarar att självstyrande fordon passar bra in på motorvägar där väglinjerna är tydliga och vägarna är fria från fotgängare, cyklister och korsande vägar.
Hur nära är vi en framtid där trafiken är självstyrande?
– En helt självstyrande trafik är vi en bra bit ifrån, men självstyrande trafik på motorvägarna är mycket närmre. I praktiken kan det fungera om man släpper kontrollen vid motorvägarna, men sedan sätter sig vid ratten igen när man närmar sig stadskärnan, säger Magnus Jonsson.
Han säger att även fordonstillverkarna kan bekräfta att den tekniken redan finns. Anledningen till att självstyrande trafik på motorvägar kan dröja beror på mycket juridisk frågor.