Det har varit totalstopp i tågtrafiken på både Västkustbanan och Viskadalsbanan sedan i tisdags efter olyckan då ett godståg spårade ur vid Getteröbron utanför Varberg. Nu pågår arbete med att tömma de välta vagnarna på sitt innehåll.
Läs också: Mer än hälften av tågavgångarna inställda fram till helgen
– På torsdag nästa vecka ska allt vara klart. Då kommer man dock fortfarande att köra med reducerad hastighet eftersom det nya rälssystemet måste köras in, säger Sven Lindberg på Trafikverkets pressjour.
Lyckat tömningsarbete på plats
Anders Hedlund är projektledare för återställningsarbetet på platsen. Han är nöjd med hur det har gått hittills.
– Det har gått förvånansvärt bra, bättre än vad jag befarade när vi började. Vi har bara en vagn kvar att tömma på lut och det arbetet ska vara klart i natt (läs: natten till fredag), säger han.
När tömningen av den frätande vätskan är klar, börjar arbetet med att lyfta bort vagnarna från området med en massiv kran.
– Jag hoppas att vagnarna är borta ur diket under fredagsmorgonen. Då kan vi börja med att återställa den trasiga rälsen, säger Anders Hedlund.
En sprillans ny tågväxel
Förutom den deformerade rälsen måste man byta ut en trasig tågväxel på platsen.
– Den byggs uppe i Örebro i helgen. Det är en jättepjäs och en stor apparat att få dit den eftersom den är kanske 60 meter lång och 60 meter bred, säger han.
Den nya växeln måste provas in och alla elektriska delar måste testköras innan persontrafiken kan komma igång normalt igen på dubbelspår.
Utredningen för att fastslå orsaken till olyckan pågår.