Dubbelspåret i järnvägstunneln under Varberg ska ligga färdigt år 2024. Hittills har man sprängt totalt 40 procent av sträckan. I klippet får du följa med ned under staden. Foto: Alice Loth/SVT

Trafikverket: Kostnader för Varbergstunneln och Västlänken ska granskas

Uppdaterad
Publicerad

E4 Förbifart Stockholm, Västlänken i Göteborg och Varbergstunneln i Halland. Det är tre exempel på stora satsningar som ska granskas. Kostnaderna har ökat kraftigt jämfört med prognoserna – och Trafikverket inför nu en extrakontroll av prislappen.

Enligt myndigheten handlar det om att skydda skattemedel.

– Granskningen, som en del av Kraftsamlingen, syftar också till att motverka yrkesfusk och att sociala krav efterlevs, säger Patrick Guné, chef på Stora projekt vid Trafikverket.

Kontrollen ska också motverka kriminalitet. Vid identifiering av oegentligheter och brister i entreprenaderna kommer Trafikverket att agera skyndsamt, skriver de i ett pressmeddelande.

Drönarbild över Varbergs kommande tågstation. Byggarbetsplats med byggställningar och människor i varselkläder.

Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Det nya stationsområdet är placerat 200 meter norr om dagens stationsbyggnad. Ett antal broar kommer ta bilister, cyklister och bussar över tunneln. Foto: Implenia Sverige

Fakta: Kraftsamlingen från Trafikverket

”Kraftsamlingen” är Trafikverkets benämning på den satsning som utförs för att förbättra verksamheten.

Målet är bland annat en järnväg och väg som levererar – samt effektivisering som ger mer pengar till transportsystemet.

Vid utgången av 2025 ska en effektivisering om minst 600 miljoner kronor ske, vilket motsvarar 7,2 miljarder under en planperiod.

Källa: Trafikverket

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Bygget av Varbergstunneln

Mer i ämnet