Javascript är avstängt

Javascript måste vara påslaget för att kunna spela video
Varbergs nya stationsområde är placerat 200 meter norr om dagens stationsbyggnad. Ett antal broar kommer ta bilister, cyklister och bussar över tunneln. Foto: Implenia Sverige

Så går arbetet med Varbergstunneln 2024 – nya stationsområdet växer fram

Uppdaterad
Publicerad

Om 18 månader ska Varbergstunneln stå färdig för tågtrafik. 200 meter norr om dagens tågstation växer redan nu det nya stationsområdet fram.

– Under 2024 blir utmaningen att få till logistiken. Mycket pågår parallellt och många är beroende av varandra, säger projektchefen Johan Hjertström.

I juli 2025 planeras de första tågen rulla på dubbelspåret genom Varberg. För tillfället pågår arbetet för fullt ovan jord.

I klippet ovan ser du hur arbetet går.

Varbergstunneln

Vill släppa ut mer vatten

Det senaste året har projektet tampats med att vatten läcker in i tunneln. En ansökan om ändrat tillstånd för ökad grundvattenbortledning skickades in till Mark- och miljödomstolen i mars 2023 och väntar fortfarande på beslut.

Enligt dagens miljödom får Trafikverket släppa in 180 liter vatten per minut som årsmedelvärde när trafiken är igång. Det Trafikverket nu ansöker om är att i första hand leda bort allt inläckande grundvatten, i andra hand få leda bort 750 liter per minut som ett årsmedelvärde.

Trafikverket: Klarar inte kraven

Kraven för inläckage är striktare under driftskedet än byggskedet. Kenneth Rosell är delprojektledare för tunneln och berättar att inläckaget har minskat i och med stora tätningsinsatser.

– Men vi kommer ändå inte klara kraven som ställs för driftskedet, säger han.

Vilka konsekvenser kan inläckaget få framåt?

Vissa bergvärmebrunnar kan komma att påverkas något, antingen tillfälligt eller permanent. Därför pågår mätningar för att de som är berättigade ska kunna få ersättning, säger Kenneth Rosell.

Påverkar det tidsplanen?

– Nej, det är inget som vi kan se just nu.

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.

Varbergstunneln

Mer i ämnet