Alla barn har rätt till utbildning enligt FN:s konvention, som blivit svensk lag. På Drottninghögskolan lär eleverna sig läsa på idrottslektionen. – Att kunna läsa är en demokratisk rättighet, säger Tina Persson, specialpedagog. Foto: Linda Ekström

Framgångsrikt läsprojekt på Drottninghögskolan

Publicerad

Alla barn har rätt till utbildning enligt FN:s konvention, som blivit svensk lag. På Drottninghögskolan lär eleverna sig läsa på idrottslektionen.

– Att kunna läsa är en demokratisk rättighet, säger Tina Persson, studiepedagog.

På Drottninghögskolan i Helsingborg får eleverna från årskurs två upp till årskurs sex lära sig läsa oavsett vilken lektion de befinner sig på. Detta genom projektet ”Hela skolan läser”.

– Det går hand i hand med konventionen. Våra barn är tolv år när de lämnar skolan och de måste kunna läsa för att klara sig i samhället, säger Cecilia Warntoft, rektor.

Den 1 januari 2020 blev FN:s barnkonvention svensk lag. Enligt artikel 28 i FN:s barnkonvention ska ”ett barn ha rätt till utbildning”.

– Det är en demokratisk rättighet att kunna läsa och även förstå vad man läser. Det är den viktigaste grundläran som finns, säger Tina Persson, specialpedagog.

Läsprojektet går hand i hand med barnkonventionen, menar rektor Cecilia Warntoft. Foto: Linda Ekström

En tredjedel hade bristande läsförmåga

I september 2019 undersökte Drottninghögskolan hur det stod till med elevernas läskunskaper från årskurs två upp till årskurs sex.

– Det var ledsamt och chockerande. Bara en tredjedel av våra elever klarade av att läsa på den nivån som förväntas av den specifika åldern. Men vi tog tag i det och bara körde, säger Tina Persson.

Under hösten har hundratals elever lärt sig läsa i bland annat gympasalen . ”Hela skolan läser” är nämligen aktivt inom alla ämnen på skolan.

– Det är helt unikt för oss och jag känner inte till någon annan skola i kommunen som gjort på detta viset, säger Cecilia Warntoft.

Tre månader senare – 80 elever läser bättre

Lärarna har fått en specifik utbildning vid projektets start i september för att kunna arbeta ämnesöverskridande med läsningen.

– Vi har en duktig svensklärare som bestämde sig för att läsa med barnen på en idrottslektion med intervaller. Så det var spring i sju minuter, läsning i sju minuter och så höll det på. Det går att kombinera ämnen, säger Tina Persson.

”Hela skolan läser” har inget slutdatum och pågår just nu på Drottninghögskolan. Strax innan jul mättes de första resultaten av projektet.

– 80 av 300 elever hade förbättrat sin läsning och förflyttat sig framåt – det är otroligt roligt, säger Cecilia Warntoft.

Projektet har förbättrat läsningen för 80 elever, berättar specialpedagog Tina Persson. Foto: Linda Ekström

Så arbetar vi

SVT:s nyheter ska stå för saklighet och opartiskhet. Det vi publicerar ska vara sant och relevant. Vid akuta nyhetslägen kan det vara svårt att få alla fakta bekräftade, då ska vi berätta vad vi vet – och inte vet. Läs mer om hur vi arbetar.