Det var i slutet av förra året efter ett resultat av en hälsoenkät från Region Skåne som projektet att bygga motorikbanor i Bjuvs kommun tog fart.
Kommunen ansökte om ett bidrag på 2,1 miljoner som beviljades av Skolverket. En undersökning gjordes om var pengarna skulle göra mest nytta.
– Vi såg vilka områden som vi behövde jobba med för att öka hälsan. Vi behövde jobba med sömn, jobba med att barnen äter sin frukost. Många barn kom inte till skolan och var i dåligt skick, säger Ellen Claesdotter Pettersson, chef för elevhälsan i Bjuvs kommun.
Naturbana i Ekeby
På Ekeby Skola är fritidseleverna i full gång med att använda den nya motorikbanan. Banan är uppbyggd på nersågade träd som har återanvänts och lagt på marken i olika former. Eleverna kan bland annat gå balansgång, hoppa och hänga i rep.
– Det är mycket grejer att göra, det är inte bara en grej, man kan göra flera grejer. Bara gungor är inte så roligt, det är roligare om det finns mer för det kan göra så att man får mer energi, säger 8-årige fritidseleven Gabriel Törn.
Richard Löfgren, fritidspedagog på Ekeby Skola, säger att man märker stor skillnad på när barnen har varit aktiva.
– När barnen är aktiva och har mindre att göra så blir det mindre bråk, mindre problem, de är gladare och de har roligt.
Olika motorikbanor
De tre nya motorikbanorna har byggts på Ekeby Skola i Ekeby, Jens Billeskolan i Billesholm och på Varagårdsskolan i Bjuv. Banorna har skapats i samarbete med eleverna och skolpersonalen vilket har gjort att ingen motorikbana är den andre lik.
– Motorikbanorna är byggda helt olika utefter elevernas olika efterfrågningar och behov, säger Ellen Claesdotter Pettersson.
En rolig lekmiljö
Syftet med en motorikbana är att skapa en rolig lekmiljö med många lekvärden där olika sinnen utmanas genom leken. Med motorikbanorna ska eleverna få upp pulsen på rasten och därmed få energi till att kunna prestera bättre i skolbänken.
– Eleven ska kunna gå ut på rasten och bli lite aktiv så att man får igång pulsen istället för att sitta stilla på gården, säger Richard Löfgren.
– Jag är helt övertygad om att om vi kan få barnen aktiva så blir det också bättre presterande i klassrummet, det är jag helt säker på, avslutar han.