SD-politiker i Bjuv i blåsväder efter uttalanden i sociala medier

Tidningen Expo pekar i en artikel ut Bjuvspolitikern Lars Hein (SD) för att ha spridit högerextrema budskap på ett sätt som nu fördöms av Sverigedemokraterna.

Lars Hein sitter i kommunstyrelsen och fullmäktige, de högsta styrande politiska församlingarna i Bjuvs kommun.

Expo pekar ut flera tillfällen då Lars Hein sedan 2017 och fram till i år delat material med bland annat högerextremt budskap.

Som ett inlägg om att alla riksdagspartier förutom SD borde polisanmälas för landsförräderi.

Lars Heins kommentar till Expo:

”Det är inget jag kommer ihåg, det är bara i stundens hetta jag delar någonting, det är inget jag står för egentligen”.

”Det var ett skämt”

Och ett annat inlägg vars budskap är: ”Är hellre en stolt rasist än en feg landsförrädare”.

Heins kommentar till Expo:

”Jag kommer inte ihåg det där. Jag menade nog bara att nästan alla människor som inte tycker si eller så kallas rasister, Det är inget allvarligt menat.”

Han har också skrivit egna kommentarer till en del frågor. Ett exempel: När rikspolischefen bett allmänheten om hjälp med att stoppa gängvåldet skrev Lars Hein enligt Expo: ”Ge oss vapen så ska vi nog hjälpa till”.

Ett skämt – så förklarar sverigedemokraten det uttalandet.

Åsikter som inte accepteras?

Lars Hein har meddelat SVT Nyheter Helsingborg att han inte vill ge några kommentarer.

SD:s starke man i Bjuv, Mikael Henrysson, som väntas bli kommunstyrelsens nya ordförande när partiet i veckan tar över makten i kommunen, vill inte svara på frågor om Heins agerande på sociala medier.

– Har inga kommentarer, det är inre affärer.

Men från Sverigedemokraterna på riksnivå ser man allvarligt på det inträffade.

– Partiet har blivit varse om Heins inlägg och finner dem ytterst allvarliga. Det språkbruk och innehåll som spridits kan inte beskrivas som annat än förkastligt. Vi kommer givetvis hantera detta och tydligt markera att dessa åsikter inte accepteras eller hör hemma inom vårt parti, säger Christian Krappedal, pressekreterare för Sverigedemokraterna i ett mejl till SVT Nyheter Helsingborg.

Tycker ni att Lars Hein kan fortsätta sina politiska uppdrag?

– Efter att ärendet genomgått formell hantering kommer vi kunna kommunicera ett utfall.